De azi, GRĂDINIȚA ESTE OBLIGATORIE, de la 4 ani

Author:

inchide

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Camera Deputaților a adoptat astăzi un proiect de lege care prevede că învățământul obligatoriu începe la 4 ani, și nu la 6 ca în prezent. Potrivit proiectului, devin obligatorii grupa mijlocie și grupa mare de grădiniță. Propunerea mai prevede ca, până în 2020, tot învățământul preșcolar – deci toată grădinița, de la grupa mică începând – să devină obligatoriu. Aceasta este prima cameră sesizată, votul final este la Senat.

Inițiativa legislativă a întrunit 178 de voturi pentru, 25 împotrivă și 55 de abțineri.

Proiectul a fost initiat de 26 de deputati si senatori PSD si UDMR. Vezi aici lista initiatorilor si traseul legislativ al proiectului

PNL s-a abţinut de la vot. Raluca Turcan, liderul deputaţilor liberali, a declarat că 15 ani de învăţământ obligatoriu reprezintă o tendinţă perfect europeană, dar asta nu înseamnă că abandonul şcolar între clasa a VIII-a şi a IX-a nu este de 30%, transmite Agerpres.

În expunerea de motive, inițiatorii spun că “în anul școlar 2002-2003 au fost înscriși în grădinițe un număr de 629.703 copii, care reprezintă 71,06% din totalul populației de 3-6 ani. Analiza gradului de cuprindere pe medii de rezidență evidențiază o diferență de aproape 12 puncte procentuale în favoarea mediului urban”.

Diferența de participare la educația preșcolară pe medii de rezidență în defavoarea mediului rural poate determina inegalități privind nivelul de pregătire pentru școală, și implicit, situații de risc școlar la debutul în clasa” pregătitoare “pentru copiii care nu frecventează deloc grădinița (cu o pondere de peste 25% în mediul rural), mai spun inițiatorii.

(continuarea, dupa sondaj)

Proiectul de lege are doar două articole, care modifică Legea educației nr. 1/2011 în felul următor:

1. Alineatul (1) al articolului 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
“(1) Învățământul general obligatoriu este de 15 clase și cuprinde ultimii 2 ani ai învățământului preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul preșcolar și învățământul liceal devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020.”

Cum arată în prezent Alineatul (1) al articolului 16 din Legea educației:
Articolul 16 (1) Învățământul general obligatoriu este de 11 clase și cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020.

2. Alineatul (2) al articolului 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
“(2) Obligația de a frecventa învățământul obligatoriu de 15 clase, la forma cu frecvența, încetează la vârsta de 18 ani.”

Cum arată în prezent Alineatul (2) al articolului 16 din Legea educației:
(2) Obligația de a frecventa învățământul obligatoriu de 11 clase, la forma cu frecvență, încetează la vârsta de 18 ani.

În Expunerea de motive, inițiatorii susțin următoarele:

  • Grădinița contribuie la dezvoltarea psihică a micuților și se concentrează pe diverse abilitați necesare pentru viitor. Vârsta preșcolară este un moment important pentru dezvoltarea copilului. Micuții devin conștienți de lumea înconjurătoare, manifestă curiozitate față de ceea ce observă sau nu cunosc.
  • Această perioadă reprezintă temelia, fundația întregii vieți de mai târziu. La grădiniță, copiii își însușesc noțiunile de bază în ceea ce privește limbajul, numerele, implicarea în activități, puterea de concentrare la un anumit lucru, memoria, atenția, răbdarea și cooperarea. De asemenea, acest mediu este perfect pentru a învăța conceput de relaționare și pentru o primă integrare în sistemul de învățământ.
  • Copilul preșcolar încă este la vârsta la care totul este un joc. Astfel, grădinița este instituția care îi învața pe micuți cum să respecte anumite reguli, un orar, o muncă structurată și egalitatea șanselor în ceea ce privește educația. Trăim într-o epocă în care învățarea este un proces dinamic, care începe să se formeze de la vârste din ce în ce mai fragede.
  • Analiza gradului de cuprindere în învățământul preșcolar pe o perioadă mai îndelungată de timp conform unui studiu de analiză realizat de Reprezentanța UNICEF în România evidențiază evoluții oscilante. ‘Astfel, de la 18,6% în anul școlar 1950-1951, rată de frecventare crește până la 7,5% în 1980-1981, atingând un maxim de 83% în anul școlar 1989-1990, care nu a fost depășit nici până în prezent. După 1990 rata de frecventare a grădiniței scade considerabil. Cauzele acestei realități au fost diverse, atât de natură financiară scăderea drastică a veniturilor populației, creșterea cheltuielilor legate de participarea la educație, în special în grădinițele cu program prelungit precum și cele de tip atitudinal (reducerea încrederii populației în rolul școlii și educației) sau de timp (creșterea șomajului a determinat disponibilități de timp a părinților pentru îngrijirea copiilor acasă).’
  • În anul școlar 2002-2003 au fost înscriși în grădinițe un număr de 629.703 copii, care reprezintă 71,06% din totalul populației de 3-6 ani. Analiza gradului de cuprindere pe medii de rezidență evidențiază o diferență de aproape 12 puncte procentuale în favoarea mediului urban.


Sursa foto: cdep.ro

  • Diferența de participare la educația preșcolară pe medii de rezidență în defavoarea mediului rural poate determina inegalități privind nivelul de pregătire pentru școală, și implicit, situații de risc școlar la debutul în clasa” pregătitoare “pentru copiii care nu frecventează deloc grădinița (cu o pondere de peste 25% în mediul rural).”

În punctul său de vedere formulat la acest proiect de lege, Guvernul atrage atenția că acesta prevede în total 13 clase obligatorii, și nu 15 cum este trecut în proiect. “Ținând cont de problemele cu care se confruntă sistemul (spații-deficit și calitate, personal-deficit și calitate, costuri-facilități oferite copiilor în învățământul obligatoriu etc.), considerăm că, într-o primă etapă, ar trebui să se realizeze generalizarea grupei mari (copii de 5-6 ani) și, ulterior, generalizarea grupei mijlocii (copii de 4-5 ani)” – susține Executivul.

Citiți și: GRADINITA OBLIGATORIE de la 4 ani – ATAC GRAV la adresa FAMILIEI

10 thoughts on “De azi, GRĂDINIȚA ESTE OBLIGATORIE, de la 4 ani”

  1. TITLU FALS

    Da, astazi s-a votat in CD insa camera decizionala este Senatul dupa care urmeaza promulgarea de catre pres.

    Pe de alta parte raman valabile solutiile alternative gen homeschooling.

    Tot obligatoriu este si acum iar pt ca nu exista masuri coercitive impotriva abandonului scolar n-au ajuns sa-i vaneze cu arcanul si sa-i scolarizeze fortat. Posibil sa se ajunga si acolo insa ar mai tb parcursi cativa pasi care incep cu decaderea din drepturile parentale.

    Tendinta este clara iar daca oamenii se vor manifesta vocal impotriva ar mai putea intarzia putin.

    Mila Domnului.

  2. Ar mai fi o problema. Scoala teoretic este gratis in timp ce gradinita e cu plata. Ar trebui sa gaseasca bani si pentru asta iar daca un lucru este facut fara sa se scurga bani in anumite buzunare nu exista interes sa se faca acel lucru.

  3. Mare gunoi a mai ajuns lumea. Se va ajunge sa ne ia copiii din maternitate, sa il dea la cupluri acreditate, de preferinta homosexuale, ca sa ni-i formeze cetateni model, obedienti si political correct. Noi doar sa – i facem si sa ne vedem de job-ul nostru

    1. Oh Doamne! Numai tâmpenii votează ăștia! Aveți dreptate… Încet încet ne vor obliga și cu cipul… Totul este obligatoriu. Și noi acceptam ca fraierii

  4. „2. Alineatul (2) al articolului 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
    “(2) Obligația de a frecventa învățământul obligatoriu de 15 clase, la forma cu frecvența, încetează la vârsta de 18 ani.”

    18-15 = 3
    Deci de la 3 ani ar fi obligatorie „frcventarea”….
    Da’ ti-l lasa acasa, … copilul.
    In Coreea de Nord unde politica se facea dupa „Ideile Ciuce” ale „Farului Universului”, „cel de neegalt , Tatal tuturor”… ideile lu’ tata lu’ actualu… Il chema Kim Li Sun. Nici bancnotele nu se puteau „indoi – ca-i deformau fata si mergeai la inchisoare/reeducare…
    … dupa cum incepusem sa zic, in Coreea de Nord copilul care implinea 3 ani era luat de acasa pentru totdeauna si „internat” in unitati de „invatamant”.
    Nu stiu cati era era obligatoriu la ei … da chestia asta cu 15 ani e o tampenie ceva mai mare decat cheatia cu 13 ani…
    „Grabirea” de a se confisca mintea copilului denota ura impotriva omului, dublata in nultimii 50 de ani cand 7 clase „dadeau” oameni de caracter, muncitori, cinstiti, corecti, buni familisti si patrioti. Care nu s-a facut bolsevic, care nu s-a jidanit…
    E-adevarat ca omul de azi nu e doar mai prost ci si mai tampit decat inaintasii nostri… aia n-aveau Star Wars, 50 shades of …

  5. Are statul roman capacitatea de a școlariza toți copiii? Sau cineva a luat în calcul grădinițele private și s-a gândit ca ar fi o afacere buna? La sate cum vor funcționa gradinitele? Cum poți deplasa copii de 4 ani la câte 10-20 km pentru a-i duce la cele mai apropiate grădinițe?

  6. Mda! Aici era problema învățământului românesc! Un educator cu 30 -33 de copii, colectivitate, răceli frecvente care dau sensibilitate ! E bine! Grădiniță obligatorie ne lipsea, ca le avem pe toate in rest! Iar comparam merele cu perele si ne dă cu rest!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X