Camera Deputatilor pune din nou în dezbatere proiectul de Lege pentru „inocenţa copilăriei” privind interzicerea cursurilor de educaţie sexuală în învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial, fără acordul scris al părinţilor sau tutorelui.
Legea a fost iniţiată prima dată în 2016 de către deputatul PSD Ninel Peia, a trecut de Senat, dar parlamerntarii au respins proiectul în comisii. Acum însă Legea „Inocenţei Copilăriei” revine în actualitate. Camera Deputaţilor pune din nou, luni, 19 februarie, în dezbatere proiectul.
Conform proiectul de Lege pentru „Inocenţa Copilăriei”, profesorii care încalcă legea riscă închisoare de la trei luni la doi ani sau amendă.
Am discutat cu psihologul timişorean Mircea Dragu, despre consecinţele adoptării unei asemenea legi, plecând de la o postare pe Facebook a medicului.
„Încă o confirmare a faptului că România îşi pierde bruma de cultură europeană, respectiv deschiderea /direcţia către civilizaţie. Este o aberaţie…”, a scris Mircea Dragu pe Faceook.
„Atunci când vorbim despre educaţia pentru sănătate, nu doar despre educaţie sexuală, la nivel de copii şi adolescenţi, e nevoie să o facem cu multă grijă. E un loc în care atât interdicţia, cât şi invaziunea sunt la fel de periculoase. Venim dintr-o tradiţie culturală lungă, în care am ţinut sub preş, nu am discutat despre lucrurile acestea; din păcate atât abuzul sexual, cât şi sarcinile nedorite la adolescente sunt nişte subiecte de actualitate, iar statisticile din România nu ne avantajează. Nu putem să ne prefacem că aceste lucruri nu există, că dacă nu vorbim despre ele vor dispărea din mod magic in viaţa noastră”, a declarat Mircea Dragu, unul dintre cei mai respectaţi psihologi din Timişoara, care de aproape 20 de ani lucrează cu copiii.
„Copilul trebuie să ştie cine e ok să-l vadă dezbrăcat, cine nu”
Mircea Dragu a fost implicat în astfel de proiecte înainte ca ele să apară în programa şcolară, a ţinut ore de educaţie pentru sănătate, pentru copii şi adolescenţi, a format profesori, psihologi şcolari, oameni din diverse instituţii care se întâlnesc cu tineri.
„Acest copil, acest tânăr are nevoie să învete să facă nişte alegeri sănătoase. Fie că vorbim de abuz de substanţe, fie despre comportamente care implică sexualitate. Ideea de la care plec este că despre aceste lucruri trebuie să afle din timp. Prin şi pentru părinţi, la început. Într-o lume perfectă părintele ar avea ce să spună copilului pe un subiect ca intimitatea, ar şti cum să reacţioneze în momentul în care copilul îşi manifestă interesul, curiozitatea pentru sexualitate, pentru tot ceea ce înseamnă propriul corp şi corprul celuilalt. După ce părintele deja are un set de informaţii şi atitudini pe care le transmite copilului, acest copil poate intra în comunitate, în grădiniţă, ora de karate, ora de dans. E important să ştie ce este ok şi non-ok în termen de atingere, expunere etc.
La vârsta preşcolară discutăm mai degraba despre o hartă a intimităţii. Copilul să ştie cine e ok să-l vadă dezbrăcat, cine nu, unde şi în ce fel e bine sau rău să fie atins. E la fel de important ca şi spălatul pe dinţi, ca trecutul străzii pe culoarea verde a semaforului şi oprirea la cea rosie. Această educaţie pentru sănătate are nevoie să existe undeva, ca un fir roşu, care să-i dea în diverse stadii de dezvoltare upgrade-uri. Un copil de zece ani are nevoie să ştie ce înseamnă menstruaţie, ce înseamnă modificări ale corpului la băiat, ce înseamnă modificări ale corpului în perioada pubertăţii la fete, sa nu se sperie de aceste lucruri. Copiii cu siguranţă observă şi îşi pun întrebări.
Cu atât mai mult cu cat sunt supraexpuşi la fel şi fel de surse nefiltrate, necontrolabile de informatie, au acces inclusiv la informaţii care pot fi chiar periculoase pentru ei. De exemplu, pornografia modifică percepţia sexualităţii la copii şi la adolescenţi; mulţi dintre ei sunt expuşi tocmai din cauza faptului că nu primesc informaţie cumpănită inclusiv pe acest subiect”, a explicat Mircea Dragu.
„Putem să discutăm de nişte reacţii de tip patriarhal”
Răspunsul la întrebarea de unde vine această pudibonderie în rândul celor care vor să elimine educaţia sexuală din şcoli este greu de dat, afirmă psihologul.
„Orice apă mare are mai mulţi afluenţi. Putem să discutăm de nişte reacţii de tip patriarhal, care tind cumva să promoveze o atitudine tradiţionalistă, în care doar anumite persoane au dreptul să discute despre sexualitate, şi într-un singur mod. Problema e că aceste lucruri nediscutate, lăsate în ceaţă, lasă o masă mare de manevră pentru abuzatori. Cei care beneficiază, în primul rând, de treaba asta nu sunt copiii sau adolescenţii.
Dacă lăsăm în suspensie discuţia, cei care vor specula vor fi, repet, mai degrabă abuzatorii. Şi desigur, este o discuţie şi despre putere. Sexualitatea de foarte multe ori este legată de putere şi e un semn prin care anumite persoane se validează şi îşi satisfac nevoia de putere, prin cei mai slabi pe care-i găsesc pe lângă ei, care pot fi de multe ori copii sau adolsecenţi”, susține psihologul.
„Atunci când discutăm de subiectul LGBT automat se deschide o cutie a Pandorei”
Iniţiatorii proiectului susţin că beneficiarii educaţiei sexuale sunt ONG-urile din zona LGBT. Mircea Dragu a iniţiat, la începutul anilor 2000, prima conferinţă internaţională pe tema homofobiei în România.
„Atunci când discutăm despre o atitudine tolerantă, echilibrată faţă de o minoritate, e un contract pe care comunitatea o face cu acea minoritate. Fiecare dintre actanţi are obligaţii, responsabilităţi şi drepturi. Din păcate răspuns taberei conservatoare este că atunci când discutăm despre educaţia sexuală – care implică inclusiv înţelegerea faptului că sexualitatea este un fenome complex, că există lucruri în regulă şi lucruri care nu sunt în regulă când vorbim de sexualitate, că există nişte hărţi care se modifică şi se negociază. Dar argumentele principale ale taberelor să zicem conservatoare este că atunci când discutăm de subiectul LGBT automat se deschide o cutie a Pandorei, se presupune, în mod eronat, că automat copiii sunt încurajaţi să accepte sau chiar să şi practice homosexualitatea. Mai mult, am întâlnit şi comentarii în care se spune că promovarea educaţiei sexuale ar putea să fie in favoarea pedofilie sau, în forme şi mai groteşti ale argumentaţiei, că educaţia sexuală contemporană ar valida comportamente ca necrofilia.
Evident că atunci când discutăm despre educaţie pentru sănătate, discutăm în primul rând de prevenţia abuzurilor. Sub nicio formă nu se poate asociaţia educaţia pentru sănătate cu încurajarea comportamenelor care să confuzeze sau să împiedice o dezvoltare armonioasă emoţională si fizica a unui copil. Ideea este tocmai ca acel copil/adolescent să fie informat, să ştie care este un comportament sexual sănătos, acceptabil, şi care este vârsta potrivită pentru asta.
Nu are sens să faci prevenţia fumatului la 16 ani. Este tardivă. Prevenţia primară la fumat o faci în clasa I, a II-a, a III-a, a IV-a. Atunci are sens. La 16 ani, cei care s-au apucat deja de fumat sunt deja bine ancoraţi în dependenţă, iar cei care nu au inceput încă, este destul de probabil că nici nu o vor face. Cred că e nevoie să le dăm acestor copii, cu grijă, cu metodă, repere despre ce înseamnă intimitate, emoţie, sexualitate, comporatamente sănătoase. Educatia pentru sănătate nu inseamna să prezinti informaţii, ci să formezi atitudini, abilităţi, este despre a învăţa să faci alegeri sănătoase”, a mai declarat Mircea Dragu.
„Niciodată în istoria omenirii neştiinţa şi lipsa de informaţie nu au dus la rezolvarea unor probleme”
Preşedintele organizaţiei Salvaţi Copiii România, medicul pediatru Mihai Gafencu, a atras de multe ori atenţia că România ocupă primul loc în Europa la numărul de mame adolescente. Este unul dintre efectele proastei informării şi a lipsei educaţiei sexuale din rândul tinerelor, spune el.
„Societatea românească, pe lângă multe minusuri şi recorduri negative, are în Europa cea mai mare natalitate în rândul minorelor, precum şi al recrudescenţei unei boli cu transmitere sexuală. Politica struţului este cea care a caracterizat, printr-o pudibonderie pe care nu vreau să o aduc în discuţie, o sumedenie din anii noştri cunoscuţi ca . În secolul XXI, presiunea extrem de mare a socialului şi neîngrijirea spaţiului public legată de informaţiile despre sex, fac ca noi, adulţii responsabili ai ţării noastre, să ne gândim la cum ar trebui să curăţăm media, limbajul şi comportamentul nostru de vulgaritate şi expunere sexuală, mai apoi la aşa-zisa penalitate legată de explicitarea unor lucruri în termen potriviţi vârstei lor, la nivelul coplăriei. Niciodată în istoria omenirii neştiinţa şi lipsa de informaţie nu a dus la rezolvara unor probleme. Minţi înghesuite pot să conceapă tot fel de iniţiative legate de ceea ce nu se pricep”, a declarat Mihai Gafencu.
„Nu secretomania şi ruşinea sunt cele care duc la o generaţie informată”
Medicul pediatru susţine că a văzut în ţări civilizate cum se tratează această problemă, iar noi am fi departe şi prin prisma manualele pe care le avem în circulaţie.
„În aceste materiale, baza exprimării este claritatea, nu prin exemplificarea în detaliu, ci prin două linii majore. Prima trebuie să fie cea a cunoaşterii, şi nu a ruşinii. Pentru că un obiect şi o atitudine pot să fie ruşinoase dacă dăunează. Organele sexuale trebuiesc descrise şi explicat rolul lor, până la capacitatea copilului de înţelegere. De aceea trebuie vorbit de informaţia dedicată fiecărei vârste. Mai important este ca tot ce este legat de organele sexuale să nu facă parte dintr-un tabu. Pentru că tabuul şi lucrul ascuns te pot face vulnerabil în faţa abuzatorului sau a persoanei care te va manipula, tu ştiind că despre acel lucru nu se vorbeşte.
Pe lângă că lipsa de informaţie te poate duce la bolile cu transmitere sexuală, a sarcinilor nedorite, ea expune la o paletă largă a agresiunilor sexuale asupra copiilor şi tinerilor. Nu secretomania şi ruşinea sunt cele care duc la o generaţie informată”, a explicat preşedintele Salvaţi Copiii România.
Mihai Gafencu a lucrat peste 20 de ani cu cazuri grave în cadrul centrului care a funcţionat în cadrul Salvaţi Copiii, dedicat copilului abuzat şi neglijat.
„Este atât de evident, cel puţin din punctul de vedere al unui specialist, că se greşeşte până şi pentru efectuarea unei dezbateri pe această temă. Este un subiect asupra căruia nu ar trebui să se pronunţe oameni nepregătiţi, neşcoliţi şi neformaţi, sau oameni formaţi în dosul curţii, cu documente plagiate şi doctorate făcute pe chelie”, a concluzionat medicul Mihai Gafencu.
Daca am trimis de 2 ori imi cer scuze. Uitati-va! Aceeasi minune ca la Nectarie Vitalis link: https://www.youtube.com/watch?v=YX_CVIQ2FbA
Doamne ajuta!
Mihai Gafencu este mason…
Vaccin la cateva ore dupa nastere de parca omul se naste defect si fara interventia sistemului nu ar avea sanse, sexul ceva instinctiv si natural trebuie si el sa treaca prin sistem ca sa fie pervertit si sa dea iluzia ca e tot treaba sistemului.
Incearca sa ni se inoculeze ideea ca totul trebuie facut prin sistem, ca suntem dependenti de el, acest sistem in putrefactie se zvacneste si incearca sa ne faca sa credem ca nu putem fara el si ca el are dreptul sa ne controleze, injecteze, indoctrineze etc
Trebuie sa facem ce trebuie si sa nu ii permitem sa intervina in sanatatea si eductia noastra sau copiilor nostri, sa lasam sistemul decadent sa putrezeasca.
Am remarcat folosirea distanta, sa nu spun gretoasa a calificativelor „traditional”, „patriarhal”…
Din spusele insului acesta Dragu reiese ca el crede in evolutia sociala si nu are vreo idee despre sursa vietii, originea sa si firea omului.
Zice „Cred că e nevoie să le dăm acestor copii, cu grijă, cu metodă, repere despre ce înseamnă intimitate, emoţie, sexualitate, comporatamente sănătoase. ”
Pai, din ce sustine el – nu parintii au dreptul si calitatea sa „dea copiilor” ci ei – sustinatorii schizofreniei „gen”-ului sa le dea copiilor repere pentru formarea comportamentelor – cica – sanatoase!?!
Doar un tembel (prefacut, ca de fapt este un propagandist) crede ca parintii nu isi invata copiii sa se fereasca, sa refuze contactele cu strainii, sa nu lase pe nimeni sa ii umble pe sub haine,,,,
Da’ vin propagandistii Satanei si-i invata cu poze, vorbe mieroase, jucarii… sa se „descopere”, …. sa se „exploreze”, …. sa le faca cu parteneri…. si sa nu spouna acasa ca parintii nu stiu nimic, sint invechiti, sint „opresivi” – ca as zice marxismul bolsevic.
Celalalt, Gafencu ce poate face decat sa gafeze si el, cu „drag”!
Parintii lui l-au crescut fiind „de meserie” sexologi?
Bunicii de ambele parti, la fel – erau sexologi?
Ca la scoala pe vremurile lor nu se facea (cine facea) sexologie ci se invata despre impotrivirea la desfranare si la pacate – inclusiv trupesti. Si au iesit ei asa de nepregatiti „in viata”???
Se pare ca au avut cunostiinte da'[ le place „pe invers”, adica impotriva firii lasate de Dumnezeu omului.
Ce e aia „sarcina nedorita”?
Doar nu s-a petrecut impreunarea in stare de inconstienta… din cate filme, talk-show-uri si mizerii internautice vad fara sa se „prinda” parintii, credeti ca nu se asteapta „faptuitorii”?
Sarcina si-au luat-o implicit din momentul in care au consimtit sa se „distreze” si sa o duca la bun sfarsit, sa repare statutul relatiei si sa nu omoare suflete nevinovate!
De ce trebuie un om sa fie indoctrinat cu detalii inutile si ipoteze degenerate pretins „moderne”, „civilizate”, „stiintifice”???
Astia doi ce-au pierdut ca nu li s-a predat onania, pederastia, scxhizofrenia „genului”?
Ce au pierdut ei – ca sint barbati – fiindca fetele isi tineau picioarele strqanse si nu erau prostite sa se comporte si sa fie tratate obiect, mai intai sexual?
Cum adica „lipsa de informatie” conduce la „agresiune sexuala asupra copiilor”?
Daca ii inveti pe copii ce e aia (SI CUM E!) agresiunea sexuala, nu mai este agresiune? … e sex consimtit?
Sau violatorul potential, fiind invatat la scoala despre agresiunea sexuala se decide 1) sa nu o comita … si 2) asupra copiilor…
Ce exprima medicul este de toata jalea pentru un om scolit.
––
Cand ii vad cu cata pretentie intelectualista si humanista abordeaza subiectul chiar ma incearca si un soi de mila dar nu merita respectati pentru incurajarea auto-distrugerii individuale si sociale.
Depinde fiecare ce vrea si la ce se gandeste prin termenul educatie sexuala. Unii vor sa strice copiii altii pot sa ii educe corect sa se fereasca de desfrau si boli.
Sunt multe familii unde din niste complexe de inferioritate sau faptul ca au inteles fiecare legile lui Dumnezeu cum le-au inteles gresit nu se discuta in familie despre sex si despre relatii si uite asa copiii ajung sa afle mai intai de subiectul asta de la anturaj de pe net de la filmele porno etc.
Parintii din frica si rusine fac mult mai rau decat daca ar lua ei taurul de coarne si sa le spuna copiiilor ce trebuie sa faca si la ce trebuie sa fie atenti.
IDEAL AR TREBUI DE LA 18/19 ANI SA SE CASATOREASCA SI SA MEARGA LA FACULTATE cu sotul sotia deja dar cei mai multi nu fac asta din diverse motive aiurea.
Asa ar scapa de diavolul desfranarii si si-ar canaliza instinctele sexuale in calea corecta in fata lui Dumnezeu.
E UN SUBIECT DIFICIL DE ABORDAT.
Greseala are si Biserica ca nu abordeaza astfel de subiecte cu tinerii sa ii invete cum ar trebui sa faca si sa se casatoreasca devreme.
Fetele din cauza alimentatiei chimizate se maturizeaza astazi mult mai repede si le vine pofta sa se imperecheze mai repede decat la stramosii nostri.
Barbatii tineri sunt ispititi zi de zi de femeile care se imbraca asa cum se imbraca.PROVOCATOR
DECI asta e situatia din ziua de azi.
Nu sunt de acord ca materie in scoala in forma actuala in mainile ONG desfranate dar nici nu se poate ignora faptul ca multi adolescenti incep viata sexuala la 15/17 ani si NU trebuie sa ignoram ca Romania e una din tarile care cu cele mai ridicate nasteri la fetele sub 18 ani.
Si avorturi la fel…mare pacat.
E un subiect care undeva trebuie sa se vorbeasca despre el ori la scoala ori in familie ori la Biserica.