In domeniul auto, biometria poate reprezenta o metoda utila de imbinare a biologiei si tehnologiei, avand in centru soferul, care ar avea ca scop cresterea sigurantei la volan, imbunatatirea confortului pe timpul deplasarii cu masina si, intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, chiar si salvarea de vieti.
Intr-un articol publicat recent, ALLIANZ a analizat ce impact ar avea acest tip de inovatii, implementate pe autovehicule, pentru domeniul asigurarilor, pornind de la contextul actual.
De exemplu, in momentul de fata, tehnologia biometrica este folosita in scannerele de amprente de pe smartphone-uri, sistemele de recunoastere a irisului pentru smartphone introduse pentru prima oara de Fujitsu in 2015, sau scannerele folosite in aeroporturi pentru a confirma identitatea calatorilor. In aceste cazuri, tehnologia biometrica are rolul de a oferi securitate sporita, insa ALLIANZ estimeaza ca in viitor ar urma sa asigure utilizatorilor si experiente din ce in ce mai personalizate.
Conform studiului „Biometrics in the Global Automotive Industry, 2016-2025”, publicat de Frost & Sullivan, pana in anul 2025, o treime din noile masini (34 milioane de autovehicule pentru pasageri) vor fi echipate cu elemente biometrice. Acestea vor include atat sisteme de securitate simple „fara cheie” (identificarea prin amprente, indentificare faciala etc.), cat si sisteme biometrice avansate (bazate, de exemplu, pe recunoasterea irisului, intelegerea limbajului sau unde cerebrale).
Mai mult decat atat, conform aceluiasi studiu, pana in anul 2025 vor evolua, de asemenea, noi modele de business bazate pe „wearables” si tehnologii biometrice, iar printre cei mai importanti jucatori care se vor remarca din acest punct de vedere se numara furnizorii de servicii medicale, dar si companiile de asigurari.
Tehnologia biometrica in domeniul auto in viitorul apropiat
Una din primele implementari ale biometriei pe autovehicule vizeaza securitatea: oferind soferilor posibilitatea de a-si descuia masina folosind amprenta (si chiar restrictionand pornirea autovehiculului de amprenta soferului), masina va deveni mult mai greu de furat. Mai mult, instalarea de scannere ale irisului in oglinda retrovizoare, care sa confirme ca persoana aflata la volan este autorizata sa opereze autovehiculul, reprezinta un alt exemplu de crestere a securitatii.
O alta utilizare a tehnologicei biometrice ar viza implementarea platilor rapide: in momentul in care masina este conectata la internet, umplerea rezervorului ar putea deveni o activitate care nu mai are nevoie de interventia soferului pentru realizarea platii: masina ar putea interactiona direct cu benzinaria pentru achitarea combustibilului, iar soferul nu ar trebui decat sa umple rezervorul si sa plece.
Nu in ultimul rand, tehnologia biometrica ar putea oferi o experienta de condus personalizata: atunci cand masina „recunoaste” soferul, elemente precum temperatura din masina, muzica, sistemul de navigare sau pozitia scaunului ar putea fi ajustate automat pe baza preferintelor acestuia.
Care sunt implicatiile pentru asigurari?
Conform ALLIANZ, din ce in ce mai multe companii vor sa utilizeze sistemele biometrice pentru a personaliza primele de asigurare, bazandu-se pe comportamentul acestora la volan, de exemplu. Mai mult decat atat, aceasta tehnologie are potentialul de a aduna date mai multe si mai complexe decat reusesc, in prezent, sistemele telematice. De exemplu, senzori biometrici ar putea urmari privirea soferului, pentru a vedea cat de des se uita acesta in oglinzi sau cat de des isi ia privirea de la drum, sau ar putea monitoriza cat de des isi ia mainile de pe volan si pentru cat timp.
Conceptul de asigurare in sine ar putea deveni mai fluid. De exemplu, in cazul unei flote de vehicule detinute de o companie, sistemele biometrice ar putea informa compania de asigurari ca soferul unei masini a fost schimbat, ceea ce i-ar permite sa ajusteze primele de asigurare corespunzator.
Nu in ultimul rand, sistemele biometrice pot reduce timpul proceselor de despagubire. Obtinand date direct de la autovehicul, evaluatorul de dauna ar putea afla exact cine conducea la momentul respectiv si cati pasageri erau in vehicul. Astfel, biometria ar putea reduce numarul solicitarilor frauduloase de dauna, deoarece asiguratorii nu s-ar mai baza pe informatii obtinute din terte parti.
Surse:
- „A brave new world: Vehicle biometrics„
- „Biometrics in the Global Automotive Industry, 2016-2025 – Frost & Sullivan„
Da, domnule, o minunatie masinile astea noi. O nebunie, ce mai…
Sunt unele modele la care daca iti pica bateria nu mai poti incuia masina. Daca ti se rupe un fir de la o usa, nu mai poti incuia usa respectiva. Daca ti se strica servo-directia sau servo-frana in mers, iarasi e o mare problema. Foarte inteligent!
Imi e dor din ce in ce mai mult de Dacia 1300.
In conditiile astea cred ca un conducator auto ar trebui sa aiba dreptul de a NU incheia RCA si de a-si asuma riscurile. Asa mi s-ar parea corect.
apropos, alte cipuri in alte domenii ..
http://www.gsp.ro/international/campionate/galerie-foto-ultima-nebunie-lansata-in-fotbalul-mondial-ce-contine-mingea-de-la-mondialul-din-rusia-525330.html
.