În anii `80, yoga cunoaște o nouă explozie. Dean Orrish a legitimizat yoga ca un „sistem popular de terapie care nu își revendică nici un fel de scopuri religioase”. Această decepție a condus la inițierea în masă a oamenilor în aceste practici care nu sunt altceva decât magie neagră.
„Yoga, medicina Ayurveda, ca și alte practici hinduiste sunt acum larg acceptate în societate. Diverși guru ai mișcării new age, ca de pilda Deepak Chopra, le promovează drept măsuri pentru autoperfecționarea omului, prezentându-le exclusive ca pe niște mijloace de obținere și desăvârșire a sănătății «mentale și fizice». Însă, așa cum observa părintele Serafim (Rose), și așa cum știe orice adevărat practicant, aceste procedee nu pot fi separate de contextul lor religios, deoarece ele au fost concepute tocmai cu scopul de a-i face pe cei care le aplică să devină receptivi la atitudinile și experiențele religioase hinduiste. Lucrul acesta se vede acum în comunitatea yoga occidental, care, deși a luat naștere în mare măsură din dorința membrilor săi de a dobândi sănătate psihică și fizică, a sfârșit prin a introduce treptat venerarea rituală a zeităților hinduiste, alături de studiul Vedelor și al astrologiei vedice (jyotisha).” 12
„Chiar și aspectul strict fizic al unor discipline psihice, precum Yoga, este periculos, deoarece predispune la atitudini și experimente psihice care constituie, în realitate, însuși scopul practicii Yoga.” 13
În timp, acest mod de abordare al yoga a fost blamat de numeroșii maeștri guru și de unii practicați. Primul ministru al Indiei, un avid adept, declara la o conferință internațională despre yoga:
„Oamenii gândesc adesea că yoga este un set de exerciții. Yoga este filosofia disciplinei și a meditație ce transformă spiritual și face individul o persoană mai bună în gândire, acțiune, cunoaștere și devoțiune (religiozitate).” 14
„Scopurile pe care le urmărește yoga hindusă sunt spirituale. A uita acest fapt și a reține doar aspectul fizic al acestei străvechi discipline, a nu vedea în ea nimic mai mult decât un mijloc prin care dobândești sănătatea fizică sau frumusețea, echivalează cu o trădare.” 15
Deși pentru omul modern practica yoga a devenit o modă, în esență ea rămâne o formă de religiozitate.
„Aici ar trebui însă adăugat că și acela care utilizează yoga doar pentru bunăstarea sa fizică este predispus către anumite atitudini – și chiar experiențe – spirituale, chiar fără a fi conștient de acest lucru.” 16
Posturile fizice, asanele, induc practicantului o stare pasivă sau receptivă față de experiențele spirituale și astfel pot ajunge „ușor în capcana unuia dintre demonii care îi pândesc pe căutătorii de «experiențe spirituale»”. 17
„Tinta principală a gimnasticii yoghine, scopul asanelor nu este dezvoltarea sistemului muscular, nici dobândirea mobilității fizice. Obiectivul lor este modificarea echilibrului biochimic al organismului uman.
Prin practicarea acestor asane, se exercită o presiune constantă asupra organelor interne ale corpului (inimă, ficat, plămâni, intestine), dar mai ales asupra glandelor endocrine (chakrele, așa cum sunt cunoscute în jargonul yoghin). Această presiune produce hiperexcitarea glandelor, ceea ce determină de obicei o suprafuncționare a lor și, în consecință, o secreție mai mare de hormoni în corp.
Fiecare grup de asane exercită presiune asupra anumitor glande. Un set de poziții excită, spre exemplu, glanda tiroidă, provocând o hipersecreție a hormonului tiroxină care se varsă în sânge și modifică întregul metabolism de bază al corpului.
Persoana respectivă devine hiperkinetică, lucru pe care îl socotește însă rezultatul unei «absorbții de energie din centrele superioare ale universului» ca urmare a tehnicilor yoghine. În același fel, există asane menite să excite glandele suprarenalele, pancreasul, inclusiv hipofiza – care reglează funcționarea tuturor celorlalte glande.
Medicina demonstrează că o asemenea stare de tulburare hormonală generalizată determină dereglări majore de percepție la nivelul tuturor simțurilor. Efectele sunt mai intense decât cele produse în urma consumului de alcool sau narcotice.
De asemenea, exercițiile yoga axate pe reprimarea prelungită a respirației se soldează în majoritatea cazurilor cu creșterea cantității de bioxid de carbon din sânge, fenomen pe care cele mai recente descoperiri medicale îl conexează cu producerea unor halucinații vizuale și auditive, între care senzația de decorporalizare, de comunicare cu entități din alte lumi, de materializare spontană a unor corpuri luminoase ș.a.m.d.
Să încheiem acest tablou reamintind și faptul că, de obicei, executantul exercițiilor yoga este instruit să-și concentreze mintea în anumite puncte concrete ale corpului, care diferă în funcție de exercițiu. Concomitent, el trebuie să repete în gând sau chiar și cu voce tare o anumită mantră, care am văzut deja că nu este altceva decât o formulă de invocare sau adorare a uneia dintre miile de zeități hinduse: Shiva, Krishna, Kali, Vishnu, ș.a.m.d. Este o altă probă peremptorie a caracterului profund religios al yogăi și un avertisment asupra implicațiilor duhovnicești ale practicării acestor exerciții.” 18
În final, să vedem cum descrie Sfântul Paisie Aghioritul asceza yoghinilor.
„Fac și fac și ce reușesc prin toate acestea? Înfrânarea ortodoxă și, în general, asceza duhovnicească țintesc întotdeauna spre un scop înalt, la sfințirea sufletului. Asceza lor satanică și lumească se face ca să-și întocmească un corp suplu, să-și întoarcă mâinile și picioarele precum ale lui karaghiozi de hârtie, ca să-i laude câțiva oameni proști și să-și bată joc de ei diavolii cei caraghioși. De mici copii își răsucesc picioarele, își pun un picior pe un umăr și celălalt pe celălalt umăr și astfel se roagă. Se exersează lovind mult timp cu mâna de un sac cu pietriș până ce face bătătură, iar apoi sparge pietre, lemne etc.
Dar toate cele pe care le simt, așa cum spun unii, au o oarecare explicație. Își trag, de pildă, limba până la nas sau o închit până la laringe, suferă o excitare, simt o oarecare dulceață, o gâdilare și spun: «Acesta este nectarul». Apoi presează cu degetele nervi de lângă urechi și aud «vuuu…», adică o «muzică». Sau își presează ochii și încep să vadă steluțe cu ochii deschiși în soare, iar când îi închid văd lumină. «Iată am reușit! spun ei. Am văzut lumina cea necreată!». Atunci și diavolul le spune: «A, vreți lumini? O să vă dau și eu lumini.» Le cultivă imaginația, iar apoi, fără să-și mai apese ochii sau să-i țină deschiși în soare văd lumini. Diavolul de multe ori încearcă fără să-l provocăm noi, să ne înșele arătându-ne lumini etc., dar îi întoarcem spatele. Cu atât mai mult va face acesata dacă îl provoci. El caută un pretext.” 19
Referințe:
1 Dyonysios Farasiotis, Marii inițiați ai Indiei și Părintele Paisie, pagina 174 (varianta word)
2 Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești, vol.III, pagina 248, editura Evanghelismos – 2017
3 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 47, editura Sophia – 2015
4 Dyonysios Farasiotis, Marii inițiați ai Indiei și Părintele Paisie, pagina 183 (varianta word)
5 Dyonysios Farasiotis, Marii inițiați ai Indiei și Părintele Paisie, pagina 183 (varianta word)
6 Dyonysios Farasiotis, Marii inițiați ai Indiei și Părintele Paisie, pagina 183 (varianta word)
7 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 47, editura Sophia – 2015
8 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 60, editura Sophia – 2015
9 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 62, editura Sophia – 2015
10 http://www.almeea.ro/madame-blavatsky-cea-mai-mare-ocultista-a-lumii/
11 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 50, editura Sophia – 2015
12 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 266, editura Sophia – 2015
13 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 105, editura Sophia – 2015
14 http://www.pmindia.gov.in/en/news_updates/text-of-pms-remarks-at-international-conference-on-yoga-for-holistic-health/?comment=disable
15 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 80, editura Sophia – 2015
16 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 80, editura Sophia – 2015
17 Serafim Rose, Ortodoxia și religia viitorului, pagina 83, editura Sophia – 2015
18 Dyonysios Farasiotis, Marii inițiați ai Indiei și Părintele Paisie, pagina 181 (varianta word)
19 Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești, vol.III, pagina 251, editura Evanghelismos – 2017
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Foarte folositoare: https://www.sfaturiortodoxe.ro/marii-initiati-india-parintele-paisie/