X

CANONIZAREA Mucenicului VALERIU GAFENCU: Posibil subiect de discuție între patr. Daniel și patr. Kyril?

de null

Image result for patriarhul Daniel patriarhul Kiril

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

Jurnalistul Ionuț Țene (napocanews) vehiculează această posibilitate, fiind citat și de site-ul de propagandă rusă sputnik.

Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei române a sugerat cauza vizitei patriarhului rus la București:

„Patriarhul Chiril și-a exprimat disponibilitatea de a accepta invitația de a veni la București împreună cu ceilalți Întâistătători ai altor Biserici Ortodoxe din fostele țări comuniste. Au fost invitați în contextul Anului Comemorativ dedicat apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului și al aniversării a 10 ani de patriarhat ai Preafericitului Părinte Daniel. Vizita va avea loc și cu prilejul sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureștilor (27 octombrie).”

Valeriu Gafencu — „punte de legătură” între ortodoxia rusă și românească

Dar principalul motiv în subsidiar al vizitei patriarhului Moscovei e altul. Acesta e sugerat de Bănescu: reluarea discuției despre apărătorii ortodoxiei și sfinții închisorilor din perioada comunistă.

Patriarhul Chiril este foarte sensibil față de martirii din perioada bolșevică și comunistă. Patriarhul Moscovei a canonizat aproape 2000 de sfinți martiri anticomuniști, iar PF Daniel niciunul deși au trecut 27 de ani de la căderea comunismului. În ultimii ani Biserica rusă și-a arătat public nedumerirea la lipsa de reacție a Patriarhiei române în a canoniza sfinții închisorilor români. Patriarhul Chiril cunoaște foarte bine martiriul românilor din gulagul comunist și jertfa românească pentru Hristos asemenea primilor creștini. La Moscova se discută de circa doi ani dosarul de canonizare a românului basarabean Valeriu Gafencu, dosar care a fost întocmit de Mitropolia Moldovei și trimis la Patriarhia rusă.

Acum o lună de zile m-am întâlnit cu episcopul Petru de Ungheni și Nisporeni, care este președintele comisiei de canonizare a sfinților închisorilor de la Mitropolia Moldovei și mi-a spus că se caută noi documente pentru completarea dosarului de canonizare a lui Valeriu Gafencu ca să fie trimise la Moscova. Una dintre temele de discuție, și cea mai importantă, cu PF Daniel va fi cea a sfinților închisorilor români din perioada comunistă și, în principal, dosarul de canonizare a lui Valeriu Gafencu, supranumit „Sfântul Închisorilor” de monahul Nicolae Steinhardt, care leagă prin jertfă martirică cele două mari ortodoxii ale lumii.

Din pură curtoazie morală patriarhul Chiril se pare că nu vrea să canonizeze înaintea BOR pe Sfântul Închisorilor Valeriu Gafencu. Când m-am întâlnit recent în Basarabia cu un ierarh al Mitropoliei Moldovei care aparține de Moscova mi-a spus răspicat: — Rușii se întreabă uimiți de ce nu-l canonizează întâi românii pe Valeriu Gafencu, înaintea Moscovei! Chiar de ce?

NOTĂ OrtodoxINFO

Iată și ce spunea Sfântul Părinte Justin despre această posibilitate:

„Șah de la Chișinău”. De data asta cu legionari

de Marius VASILEANU  www.ziarultimpul.ro

Biserica Ortodoxă Română (BOR) a primit un puternic șah de la Chișinău. Se știe, ortodocșii din Basarabia sunt astăzi împărțiți în două: pe de o parte, Mitropolia Basarabiei (majoritară) care în 1992 a revenit acasă, la BOR, așa cum a fost totdeauna, iar vicisitudinile istorice au deturnat-o cu cruzime și cinism; pe de altă parte, cealaltă mitropolie, intitulată a Moldovei, care preferă să se-nchine Moscovei.

Participând recent la o emisiune moderată de călugărul Savatie Baștovoi, intitulată „Pietrele vorbesc” (pe Jurnal TV Moldova), Mitropolitul Vladimir al Chișinăului și Moldovei (dependent de Moscova) a abordat problema canonizării unora dintre martirii perioadei comuniste.

Patriarhia Moscovei a canonizat în ultimii ani sute de asemenea martiri, pe când BOR, mai prudentă, a stat în expectativă, în pofida intenselor presiuni venite din media, diverse ONG etc. A fost amintit cu acest prilej și Valeriu Gafencu – unanim evocat drept un „sfânt al închisorilor”. Întrucât Valeriu Gafencu s-a născut în Basarabia, Mitropolitul Vladimir a declarat că intenționează să propună canonizarea sa, dar, pentru că a pătimit în închisorile din România, este nevoit să consulte Patriarhia BOR. Dacă BOR nu-l canonizează, atunci îl va propune spre canonizare Patriarhiei Moscovei…

În mod evident, BOR va trebui să ia o decizie, iar ieșirea din impas ar fi foarte simplă dacă va declara că încă analizează situația. Arhivele sunt imense și insuficient cercetate. Oricând pot apărea mărturii inedite fie din partea unor confrați de suferință, fie din arhive. În plus, există sfinți care au fost canonizați separat de Bisericile ortodoxe (presupuse a fi surori). Nu aici este problema.

Există cel puțin doi vectori de atac în cazul șahului pe care Mitropolitul Vladimir (citește Moscova) îl dă BOR. Întâi, unul de imagine: vrând să arate credincioșilor din Moldova că rușii & rusofilii știu să aprecieze sfințenia, în comparație cu românii și BOR care, din păcate, au tăcut prea mult și impardonabil la acest capitol. În al doilea rând, se încearcă o forțare a deciziilor BOR care, se presupune, a avut rețineri în privința multora dintre martiri inclusiv din motive ideologice.

Nu este un secret pentru nimeni, bună parte dintre martirii închisorilor au fost legionari. Este limpede că BOR se ferește de un scandal, chiar dacă, conform mărturiilor, Valeriu Gafencu a avut cu adevărat o viață de sfânt…

Iată o situație politică, canonică, ecleziologică și spirituală deloc simplă. Din fericire, în perspectivă duhovnicească (spirituală) nu funcționează regulile șahului, nu există mat.

Cenzura sistemului face să ajungem la mai puțini dintre voi! Distribuiți articolele noastre și sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Selectați cât doriți să donați (EUR)

Introduceți cât doriți să donați (EUR)

9 comentarii

  1. Daca il canonizeaza institutul wizel le sare in cap…pt ca au avut afinități legionare dar partea buna din legiune adica IUBIREA de neam si Biserica ,ganditi-va ca li se taie robinetul de „cash” …ori masoneria e condusă indirect de evrei (nu aia adevarati) asa ca atâta timp cât mai e de lucru la catedrala neamului mai asteptam sfinții legionari. Cel mai bun exemplu vizibil e pr.Lacatusu ,neputrezit, fara miros, ne uns cu mir sau ori ce îmbunătățește asa ceva …asta e politica

  2. Asta este diversiune KGB-isto Securistică. BOR nu va deranja niciodată nici Israelul dar nici Rusia. Cine cunoaște istorie, știe că Rusia nu poate dori binele României. Canonizarea lui Valeriu Gafencu presupune canonizarea unui legionar. Și astăzi mesajele oficiale ale Rusiei vorbesc despre atacul fascist al României asupra Rusiei din al doilea Război Mondial. Este evident că în opinia Rusiei și Valeriu Gafencu a fost un fascist. Dacă BOR ar dori, ar trebui să canonizeze în primul rând ostașii români mucenici în lupta cu Rusia comunistă sovietică. Românii morți pe câmpul de luptă dar și românii morți în lagărele de concentrare sovietice au fost mucenicii noștri.
    Părintele Iustin Pârvu îmi spunea că lagărele de concentrare sovietice au fost mai cumplite decât temnițele comuniste din România.
    Despre canonizarea legionarilor, subiectul este închis atât timp cât Băsescu, Antonescu. Ponta, Dragnea și mama dracului vor candida la conducerea României folosind consileri de campanie israelieni. Restul sunt povești.

  3. „Un ucenic al Sfântului Paisie cel Mare mergea odată către oraş să-şi vândă rucodelia sa (obiecte lucrate cu mâinile sale). Pe cale a întâlnit un evreu, care, văzându-i simplitatea, a început să-l ispitească, zicându-i: «Iubitule, cum crezi tu într-un simplu om răstignit, care nu este nicidecum Mesia cel aşteptat? Nu este El acela, ci altul va veni». Ucenicul, având o minte mai slabă şi o inimă simplă, începu să asculte aceste cuvinte şi ajunse până la a rosti: «Poate că ceea ce spui tu este adevărat».
    Când s-a întors în pustie, Sfântul Paisie şi-a întors faţa de la el şi nu a voit să-i adreseze nici un cuvânt. La urmă, după multe rugăminţi ale ucenicului, Sfântul îl întrebă: «Tu cine eşti? Nu te cunosc pe tine! Acel ucenic al meu era creştin şi avea asupra lui harul Sfântului Botez, dar la tine nu văd aceasta. Dacă tu vei fi fiind cu adevărat ucenicul meu, atunci harul Sfântului Botez te-a părăsit şi chipul de creştin nu mai este în tine».
    Ucenicul îi povesti bătrânului cu lacrimi convorbirea cu evreul, iar Sfântul răspunse: «Sărace! Ce poate fi mai rău şi mai necurat decât asemenea cuvinte prin care tu te-ai lepădat de Hristos şi de Sfântul Botez? Acum mergi şi plânge-ţi păcatul, căci cu mine nu mai poţi fi; numele tău s-a scris împreună cu cei care s-au lepădat de Hristos, cu care împreună vei fi judecat şi chinuit» .
    Auzind această judecată, ucenicul se cutremură şi se aruncă la picioarele bătrânului său, rugându-l să nu-l lepede de la rugăciunile sale. Sfântul, cuprins de milă, se închise în chilia lui şi rugă cu lacrimi pe Dumnezeu să ierte păcatul ucenicului său. Dumnezeu ascultă ruga Sfântului şi îl învrednici de semnul iertării şi milostivirii Sale asupra ucenicului.
    Atunci Sfântul îl chemă pe ucenic la sine şi-i spuse: «Copile, vino şi dă slavă lui Hristos Dumnezeu împreună cu mine, căci duhul cel necurat al hulei s-a dus de la tine, iar Duhul Sfânt de la Sfântul Botez străluceşte iar peste capul tău. De acum păzeşte-te, ca nu cumva din lene şi nepăsare duşmanul să te atace iar şi, biruindu-te, să te arunce în focul gheenei».”

    Prin pacat primii oameni n-au pierdut chipul lui Dumnezeu dar acest chip s-a slutit, iar harul l-au pierdut; nici dupa caderea in pacat de dupa Botez nu se pierde chipul care a fost innoit de Hristos ci se deformeaza, insa prin Pocainta credinciosii „reprimesc din nou chipul lui Dumnezeu”(Sfantul Vasile cel Mare, Omilile despre pocainta), ajungandu-se la aceeasi innoire de la Botez, nu la o alta innoire (Sfantul Atanasie cel Mare), innoindu-se „darul de mai inainte pe care il pierdusera”; „darul [ce] l-ati lepadat si l-ati pierdut”(Sfantul Teofilact al Bulgariei).

    Prin Botez se sterge pacatul stramosesc, Botezul nu se repeta, pacatul stramosesc fiind sters pentru totdeauna, insa pacatele de dupa Botez nu se sterg printr-un alt „Botez”, ci prin Pocainta se revine la innoirea primita la Botez, de aceea Pocainta se mai numeste si „al doilea Botez” (canon11,Cartagina).
    Daca cei simpli in credinta smintindu-se, asemeni ucenicului Sfantului Paisie cel Mare, pierd harul Sfantului Duh, cu atat mai mult nu vor fi scutiti de pierderea harului episcopii si preotii a caror apostazie este mai grava, ca unii care se pretind indrumatori ai celor pe care-i pastoresc, intre acestia fiind si cei ce si-au insusit ereziile hotarate in Creta.

  4. parca tot e normal in articol cu exceptia unui singur fapt, mitropolia basarabiei nu este majoritara in moldova, sunt citeva parohii care le numeri pe degete(astfel ar reiesi ca jumate de moldoveni sarbatoresc nasterea Domnului pe stil nou), in rest toate sunt la mitropolia Moldovei, si inaltpreasfintitul mitopolitul Vladimir nu este dependent de Moscova, ci este ierarh canonic al Moldovei, la toate chestile care le vorbiti trebu sa vedeti ce spun canoanele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button