Anchetatori australieni care coordonează căutarea zborului MH370, ”dispărut” în 2014, şi-au constat marţi eşecul în raportul final, recunoscând că este ”aproape de neconceput” ca un avion să se volatilizeze în acest fel, relatează AFP.
Boeingul 777 aparţinând companiei aeriene malaysiene Malaysia Airlines a fost dat dispărut pe 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord, la puţin timp după ce decola de la Kuala Lumpur către Beijing, şi s-ar fi prăbuşit în Oceanul Indian.
Această dispariţie este unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviaţiei civile.
Nici urmă de aeronavă nu a fost găsită în zona căutărilor – de 120.000 de kilometri pătraţi -, stabilită în sudul Oceanului Indian, pe baza unor analize satelitare a posibilei traiectorii a avionului după ce a acesta a deciat de la ruta sa teoretică.
”Motivele pierderii MH370 nu pot să fie stabilite cu certitudine atât timp cât avionul nu este găsit”, a declarat Biroul australian al securităţii transporturilor (ATSB) în raportul său de anchetă final, prezentat marţi.
”Este aproape de neconceput şi cu siguranţă inacceptabil pentru societate, în epoca aviaţiei moderne (…) ca un important avion comercial să dispară fără ca nimeni să nu ştie cu certitudine ce s-a întâmplat cu persoanele de la bord”.
ATSB recunoaşte că aceste căutări – cele mai importante din istorie – au fost complicate foarte mult de puţinele informaţii, explicând că iniţial erau disponibile doar date despre performanţele avionului şi comunicaţiile prin satelit.
Anchetatorii au recurs după aceea la modelizări ale posibilei derive a fragmentelor epavei care au fost descoperite şi care, potrivit unor surse, au petrecut până la doi ani pe mare.
După trei ani de căutări, ATSB anunţă însă – în cele 440 de pagini ale raportului său final – că ”înţelegerea locului în care MH370 ar putea să se afle este mai bună astăzi decât a fost vreodată”.
”Căutările submarine au eliminat cea mai mare parte a zonelor stabilite ca foarte probabile prin intermediul reconstituirii rutei avionului, iar studiile cu privire la deriva fragmentelor de epavă realizate în aceste ultime 12 luni au identificat zona cea mai probabilă cu o precizie sporită”, se arată în raport.
Agenţia naţională australiană de căutări – CSIRO – a publicat în aprilie un raport în care se arată că MH370 se afla ”cel mai probabil” la nord de fosta zonă de căutări, într-un sector de aproximativ 25.000 de kilometri pătraţi.
La această ipoteză a subscris şi ATSB, care a reanalizat imagini satelitare înregistrate pe 23 martie 2014 şi în care apărea o grămadă de obiecte ce ar fi putut să fie fragmente ale epavei MH370.
Doar trei fragmente au fost recuperate din acest avion, pe coastele de vest ale Oceanului Indian, inclusiv un fragment de aripă de doi metri, identificat ca fiind un eleron de înaltă viteză.