Cererea pentru bani lichizi în insula Puerto Rico, devastată de uragan, crește în mod alarmant în urma căderii rețelei de curent electric care a afectat tranzacțiile electronice și bancomatele, dar solicitările de numerar sunt încă onorate, a spus reprezentantul Federal Reserved miercuri.
Turiștii si rezidenții iși numărau banii, tot mai puțini dupa trecerea uraganului Maria care a lovit rețeaua electrică și de comunicații, transformând insula din Caraibe intr-o economie bazată doar pe bani în numerar.
Sucursala din New York a Băncii Centrale Americane, care controlează și alocă fondurile către Instituțiile Financiare Publice din Puerto Rico, a spus că este pregătită să aloce iar de urgență bancnote către insulă.
Bancomatele își reiau încet activitatea după o săptămână de la uraganul Maria, cel mai puternic uragan care a lovit insula în ultimii 90 de ani, care a cauzat inundații extinse, case și drumuri distruse, iar pierderile totale se ridică la 3,4 milioane de dolari.
Divizia de lichidități a Sucursalei din New York a Federal Reserved lucrează să facă disponibile fonduri către societățile de creditare și altor firme din Statele Unite, afirmă purtătorul lor de cuvânt către Reuters.
“Cererea pentru lichidități este extraordinar de mare acum, și va evolua până când instituțiile specializate in furnizarea de numerar își vor relua activitatea, inclusiv serviciile de transport securizat vor putea alimenta băncile, iar bancomatele vor deveni active”, a adăugat purtătorul de cuvânt.
“Fără Alternative”
Numerarul este doar una dintre resursele limitate din Puerto Rico dupa uraganul Maria, la el se adaugă criza combustibilului, apei potabile și lipsa medicamentelor.
Fără electricitate și internet în Yauco, sud-estul Puerto Rico, Nancy și Caesar Nieve spun că nu pot accessa salariul care este plătit și depozitat în conturile lor bancare.
“Ce vom face când nu vom mai avea nici un ban în numerar? Puținii bani pe care îi mai avem, trebuie să îi păstrăm pentru combustibil”, a spus Nancy.
Cererea de numerar a crescut brusc în primele zile după uragan datorită comercianților care nu puteau accepta alte metode de plată.
First BanCorp (FBP.N), una dintre cele mai mari bănci din insulă a spus că 28 din cele 48 de sucursale rămân inchise dar tranzacțiile electronice se vor relua si aproximativ 25% din rețeaua de bancomate a devenit operativă, odată cu reluarea furnizării de energie electrică și a telecomunicațiilor.
“Primele zile am fost o economie bazată pe bani in numerar. Acum tranzacțiile electronice au început să funcționeze” a spus First BanCorp Chief Executive Aurelio Aleman într-un interviu telefonic, adăugând că banca are lichidități suficiente.
Agenția de Plăți Americană a mărit volumul de lichidități de numerar în insulă înainte de trecerea uraganului Maria pentru a face față cererii crescute. A trimis numerar direct din New York către un depozit special, de unde a fost distribuit de vehiculele blindate.
În ultima lună, Agentia de Plăți Americană din Texas si Florida a creat rezerve de fonduri în pregătirea intâmpinarii urganelor Harvey și Irma.
Izolarea și lipsa energiei electrice a intensificat criza banilor lichizi în Puerto Rico.
“Am rămas fără alternative” a spus Brandon Alexander Jones, un turist din Londra care Marți mai avea doar 85 dolari , fără a avea posibilitatea să obtină mai mulți bani și fără să poată să contacteze un prieten datorită comunicațiilor de telefonie mobilă intrerupte. El s-a refugiat într-un adăpost din San Juan după ce a fost nevoit să plece din hotelul cazat care a fost afectat de uragan, cheltuind toți banii să ajungă la aeroport.
“Nu știu cum voi putea să traversez Atlanticul. Nu știu cum voi putea ajunge în Statele Unite. Sunt naufragiat pe această insula. ” a spus el către Reuters. “Sunt departe de oricine care m-ar putea ajuta. ”