Intr-un amplu articol postat pe CrestinOrtodox, Teodor Danalache explica de ce Sfanta Familie nu are nimic in comun cu Nasterea Domnului. Iata cateva paragrafe:
„Sfanta Familie” este numirea improprie data de apuseni scenei in care Dreptul Iosif apare alaturi de Maica Domnului si de Pruncul Iisus. Aceasta imagine a dat nastere la o intreaga serie de studii apusene, care mai de care mai indraznete, purtand titluri precum „Ce poate invata familia voastra de la Sfanta Familie” sau „Sfanta Familie, prototip al familiilor crestine”.
Imaginea cu „Sfanta Familie” este o reprezentare straina iconografiei Bisericii Ortodoxe. Desi recent au aparut si unele reprezentari in stilul bizantin al acestei imagini eronate, aceasta nu se regaseste in nici una dintre vechile traditii bisericesti rasaritene. Spre deosebire de reprezentarea catolica, icoana ortodoxa a Nasterii Domnului nu infatiseaza o „familie”, ci taina tainelor, ea intrupand o intreaga teologie patristica (Icoana Nasterii Domnului) […]
„Sfanta Familie” apare infatisata de apuseni mai intai in staulul din Betleem: Pruncul Iisus sta asezat in ieslea cu paie, Fecioara Maria sta langa iesle, iar Iosif sta in picioare, privind spre cei doi. Imaginea de „familie” a fost preluata mai apoi si in alte reprezentari, Pruncul aparand asezat pe cate un miel sau jucandu-se cu porumbei, iar Iosif tinand-o aproape in brate pe Fecioara Maria. In pofida varstei lui inaintate, uneori, Iosif este infatisat ca un tanar chipes, iar Maica Domnului, cu mult mai mica decat acesta, apare de aceeasi varsta cu el.
Riscul major pe care il aduce cu sine imaginea cu „Sfanta Familie” este acela ca multi pot ajunge sa vada scena Nasterii Domnului ca pe una fireasca, asemanatoare cu a noastra, lipsita deci de taina. De aici si pana la un suvoi de blasfemii si erezii nu mai este decat un pas […]
Pe marginea imaginii cu „Sfanta Familie” au fost alcatuite numeroase studii apusene. In cuvantul numit „Ce poate invata familia voastra de la Sfanta Familie”, publicat in revista romano-catolica „This Rock”, autorul Mike Sullivan afirma: „De-a lungul istoriei exista numeroase exemple de familii puternice care au format adevarata temelie a societatii. Insa exemplul Sfintei Familii ne invata cel mai bine cum sa ne cladim propriul nostru mic „Nazaret” si cum sa crestem sfinti care sa Il slujeasca pe Dumnezeu si lumea intreaga. Ca parinti crestini, suntem chemati sa ne modelam viata propriei noastre familii dupa viata Sfintei Familii din Nazaret. Creand micul vostru Nazaret, familia voastra va putea asimila lectiile Sfintei Familii si va fi puternic inradacinata in virtutile care cladesc atat familia cat si lumea. Daca privim Sfanta Familie ca pe un exemplu pentru familiile noastre, nu numai ca vom invata cum sa traim vieti sfinte, dar vom si incepe sa schimbam cultura in care traim.”
Consider ca o asemenea privire asupra lucrurilor este extrem de riscanta. Spre deosebire de apuseni, Parintii Bisericii Ortodoxe ne invata sa cantam: „Mai lesne este, Fecioara, pentru noi sa iubim tacerea, caci este lucru neprimejdios, decat a impleti din dragoste cantari cu osardie alcatuite, caci este lucru anevoios. Ci o, Maica, pe cat binevoiesti, da-ne si noua aceasta putere” (Cantare din Canoanele Nasterii Domnului).
Notiunea clasica de „familie” desemneaza doi parinti si unul sau mai multi copii nascuti in mod firesc. Insa, atata timp cat Maica Domnului a nascut intr-un chip mai presus de fire, prin lucrarea Duhului Sfant, iar Pruncul Iisus este Fiul lui Dumnezeu, nascut „la plinirea vremii” din mama, fara de tata, a-i vedea pe acestia si pe Iosif drept „familie” este o adevarata blasfemie.
Pentru aceasta, in ravna noastra de a duce o viata duhovniceasca, mai „neprimejdios” lucru este a privi spre familiile sfintilor, ca spre unele asemanatoare cu ale noastre, decat a privi spre Maica Domnului si spre Nasterea din Betleem. Astfel, familiile patriarhilor din Vechiul Testament ni se infatiseaza ca niste adevarate izvoare duhovnicesti si pilde de traire in Hristos, Sfantul Ioan Gura de Aur indemnandu-ne adesea sa privim spre dreptii Avraam, Isaac si Iacov. Pe langa familiile sfinte pe care ni le pune inainte Sfanta Scriptura, in Vietile Sfintilor putem afla alte nenumarate familii de sfinti.
Iata si alta “icoana” de genul asta, ce poate lesne pacali incepatorii, caci pare ortodoxa:
Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum sprijinul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.
Asemenea ,,icoane” care unele din ele sunt renascentiste pot fi întâlnite în mai multe parohii
Zici că s-a ajuns ca astfel de icoane să existe în biserici ortodoxe! E ca și cum ai întreba: dar noi mai avem, oare, ierarhie ortodoxă, păstrătoare a cultului ortodox lăsat nouă de Domnul nostru Iisus Hristos, de Sfinții Apostoli și de toți Sfinții? Păi unde s-a pomenit în iconografia ortodoxă tradițională vreo icoană a Maicii Domnului cu Pruncul care să-l conțină și pe Sfântul Iosif despre care știm că a jucat doar rolul de purtător de grijă al Maicii Domnului și nicidecum pe cel de soț în accepțiune familială? A pictat Sfântul Apostol Luca și vreo altfel de icoană decât cea înfățișând pe Maica Domnului cu Pruncul pe care toată posteritatea ortodoxă a folosit-o ca unic model timp de două milenii? Există vreo icoană reprezentând luarea la cer a Maicii Domnului după adormirea ei în care Domnul să-i dăruiască Maicii Domnului nu numai pe Dumnezeu Pruncul ci și pe Sfântul Iosif, însoțitorul pământesc al Maicii Domnului? De vreme ce Maica Domnului a fost făcută de Dumnezeu Împărăteasă a cerului, mai mare decât Sfinții Îngeri, să înțelegem, din această icoană blasfemiatoare a așa zisei sfintei familii, că și Sfântului Iosif i s-a rânduit rolul de împărat al cerului mai mare și el decât Sfinții Îngeri, adică egal cu Sfânta Treime? Oare nu mai avem ierarhi care să sesizeze toate aceste încurcături dogmatice provocate de nesocotirea Sfintei Tradiții și de adoptarea rătăcirilor eretice pentru ca să se ridice împotriva acestor fumuri otrăvitoare care intoxică dreapta credință? Bine punctat și explicat în articol că este blasfemie adăugarea Sfântului Iosif în icoana Maicii Domnului cu Pruncul. Oare mai e vreo șansă ca să se trezească ierarhii noștri?
Spre deosebire de alți care tot mai au Ierarhi, câțiva, dar tot mai au, la noi sa văzut bine ce ,,ierarhie” avem, nu mai au nevoie de absolut nici o prezentare
Da, ierarhii „noștri” mai au șansa să se trezească…în iad.
Sunt persoane care se considera a fi crestini (ortodocsi), dar nu sunt siguri ca Iisus Hristos este unicul copil al mamei Sale. El este Unicul fiu al Tatalui Ceresc si Unicul Fiu al mamei Sale. Mama Lui este si a noastra daca noi facem parte din Trupul Lui tainic. Iosif a fost mai drept decat noi ne putem imagina.
Apusenii astea nu inteleg nimic….e vb despre Taina tainelor cea din veac ascunsă si de ingeri nestiută…nimeni nu poate pricepe cum Fiul s-a coborit in pantecele preacurat al Fecioarei si totusi nu s-a despartit de Tatăl si Sf Duh. Tatăl a umbrit Fecioara, Df Duh a curătat-o de păcatul strămosesc singurul care il avea astfel Maria e Preacurata, iar Fiul s-a intrupat in pantecele ei. Si toata această bătaie de cap☺pt oameni. Si da, dreptul Iosif a fost mai drept decat noi putem să gandim azi.
sunt pline bisericile de icoane cu Dumnezeu Tatal -mosul cu barba lunga- stand langa Fiul, majoritatea pictate in perioada de avant masonic. pe asta cu „familia” n-am vazut-o
PREACURATA FECIOARA, miluieste ne pe noi!
Acesta pictura este o pictura ortodoxa ,asa se arata Dumnezeu Tatal prorocilor din vechiull testament , Este un video in care Parintele Cleopa spune…
Dar daca am primit aceasta reprezentare cadou, ce sa fac cu ea ? 🙁