Ce lasam in urma noastra? Si mai ales, cu ce ne ducem dincolo?
Cititorul Popsy ii raspunde Elenei Adriana la rubrica de comentarii a articolului De ce tinem cu dintii de ziduri, cand putem face Sfanta Liturghie in padure sau pe camp?:
Daca romanul si-ar rupe cativa lei de la gura ca sa doneze pentru construirea sau cumpararea unei biserici, nu am mai fi in aceasta situatie, cu Liturghii savarsite in spatii eretice.
Am cunoscut romani cu 1 sau 2 copii, cu case de 300, 400 sau mai multe sute de metri patrati (3500, 4500 sq ft) cu 4, 5-sau 6 dormitoare, care nu dau nici echivalentul a 50 de lei pe luna la biserica. Si vorbim de situatia inainte de Creta.
Exact ca in Romania, cei ce dau sunt cei ce au mai putin; banul vaduvei.
Asa ca sa nu dam vina doar pe …altii sau pe diferite situatii. Suntem si noi de vina.
Doamne-ajuta!
Desigur, sunt si exceptii. Comentariul de mai sus imi aminteste de cele cateva randuri pe care le-am scris pe saccsiv la Papusarii nu iubesc banii, doar ii folosesc. Noi iubim banii, de aceea ne si stapanesc papusarii atat de usor in 2016:
O emisiune de ieri sau alaltaieri de pe Romania tv, despre manevrele evreului George Soros in Romania, mi-a amintit de tema din titlu, pe care am tot amanat s-o abordez.
Vreun bogat roman, ortodox, traditionalist si nationalist, ar investi, proportional cu averea sa, in vreo cauza real ortodoxa, traditionalista sau nationalista? Nu va putea crea multe fundatii, dar ar investi macar in una, chiar mai mica? Nu va putea infiinta multe ziare, dar macar la unul i-ar da drumul? Nu i se va da voie sa vina cu o noua televiziune pe piata, dar ar finanta niste site-uri puternice? Dar poate ca e o contradictie in termeni intre a fi bogat si a fi roman ortodox, traditionalist si nationalist …
Atunci poate mai multi sarantoci romani, ortodocsi, traditionalisti si nationalisti, ar strange de o suma cu care sa se faca aceleasi lucruri? Hmm …
O alta caracteristica a ortodoxului roman este descrisa magistral de catre marele duhovnic Adrian Fageteanu:
Eu am studiat foarte multe. Homer şi toţi istoricii antici care au vorbit despre geţi şi daci, în scrierile lor. Şi toţi istoricii spun cam aşa: dacă geţii sau dacii ar fi fost uniţi, niciun Alexandru Macedon, niciun Cezar, niciun împărat persan nu ar fi putut să-i biruiască. Şi eu cu asta dovedesc că suntem descendenţii lor, că nici românii nu se pot uni trei sau patru pentru credinţă sau pentru autohtonie sau pentru o idee românească sau creştină. Nu-i cea mai bună dovadă că suntem descendenţii lor?
Cititi va rog mai multe la:
CARTE: Parintele Adrian Fageteanu – ”Viata mea. Marturia mea”
Vizavi de critica faptului că mulţi români bogaţi nu dau/dădeau echivalentul a 50 de lei lunar la biserică, cred că are importanţă un aspect: face acea biserică lucruri pentru care să primească respectivii bani? Sau trebuie să dăm bani la biserică din principiu?
Dăm bani cu nemiluita, chiar dacă vedem că ei sunt risipiţi sau sunt investiţi în huzurul preoţilor? Dăm ca să ajungă la „săraca” patriarhie şi la „săracii” episcopi ca Onilă?
Exemplu: la o biserică se face cerere de donaţii pentru cumpărarea unei mochete care să înlocuiască covoarele de diverse feluri, „ca să fie frumos”, iar la doi ani după cumpărarea mochetei, aceasta e înlocuită cu marmură. E normal? Preoţii sunt mereu plecaţi prin excursii şi pelerinaje în străinătate, de câteva ori pe an. Şi nu sunt singurii. Ştiu că există şi destui preoţi săraci, dar mulţi nu sunt, ci trăiesc pe picior atât de mare încât nici nu mai pricep sărăcia altora. Cam în genul lui Năstase, care era atât de rupt de realitate, încât i se păruse plauzibil ca lumea să înghită povestea cu mătuşa Tamara, profesoara care i-a lăsat moştenire un milion de euro.
În plus, oare nu tocmai din pricina obişnuirii cu prea mult bine material imensa majoritate a preoţilor şi a monahilor a ales, postcreta, erezia în locul lui Hristos?
Părererea mea este că e mai bine să dai banii punctual, pentru o cauză/persoană care consideri că merită, decât să-i arunci fără socoteală într-o direcţie din care nu vezi roadele bune, ba chiar vezi roade rele. Şi nu mi se pare că ţine de virtutea autentică să nu vrei să vezi că există donaţii, chiar şi bisericeşti, prin care nu Hristos este slujit.
@Mirela
Comentariul meu a fost un raspuns la faptul ca romanii din diaspora fac slujbe in spatii eretice si se referea la banii stransi pentru achizitionarea / construirea de spatii spre a deveni biserici.
Situatia la care te referi tu presupune existenta unei biserici; ori eu exact despre INEXISTENTA bisericilor vorbeam.
Nu zic ca nu ar exista situatia descrisa de tine, dar crestinul ar trebui sa aiba si discernamant.
Si-apoi, casa lui Dumnezeu nu ar trebui sa arate frumos? Ce e rau cu impodobirea unei biserici, daca se poate si nu exista alte urgente?
Si daca-mi spui ca banii pentru impodobirea bisericii s-ar putea folosi pentru copii orfani si handicapati, iti raspund ca in cazul asta, toate bisericile ar trebui sa ramana la rosu si cu tzoale in loc de usi, inconjurate de noroi si cu 4 icoane in loc de iconostas. Si preotul sa slujeasca cu acelasi set de vesminte ani in sir, ca doar si noi, mirenii, avem in casa doar o camasa, o pereche de pantaloni (fusta), o pereche de ciorapi si una de pantofi, nu-i asa?
De aceea am scris „daca se poate si nu exista alte urgente”.
Ceea ce ai scris tu in privinta huzurului preotilor, nu se prea aplica in diaspora decat f. rar.
Cei mai multi preoti pe care i-am cunoscut eu, au un job zilnic si asa se intretin, ca dac-ar fi sa traiasca „de la altar”, asa cum s-ar cuveni, ar muri de foame.
Doamne-ajuta!
Popsy
Răspunsul meu nu era o replică dată ţie, ci prezentarea unei situaţii din ţară pe care am văzut-o cu proprii ochi. Cât despre împodobirea bisericilor, consider că a schimba o mochetă nouă şi aflată în stare perfectă, pentru care credincioşilor li s-a cerut să facă donaţii, reprezintă o dispreţuire/desconsiderare a muncii lor. Şi cred că aşa ceva nu se face şi că nu „jertfa” asta o aşteaptă Dumnezeu de la noi. Continuarea ta, cu bisericile la roşu care au ţoale în loc de uşi etc. este din alt registru, unul cu accente patetice, şi nu cred că ai fi putut să înţelegi că despre aşa ceva vorbeam.
@Mirela
Zici ca raspunsul tau nu era o replica data mie, cu toate ca incepi comentariul cu „Vizavi de critica faptului că mulţi români bogaţi nu dau/dădeau echivalentul a 50 de lei lunar la biserică”, adica tocmai ce spuneam eu in comentariul din articol.
Apoi, cu toate ca in acelasi comentariu eu vorbesc in mod clar despre romanii din diaspora, tu incepi sa vorbesti despre situatii din Romania.
Este destul de confuz si probabil ca am inteles eu gresit ca tu vorbesti tot despre diaspora; asta e motivul pentru care ti-am raspuns. Generalizare mea „cu accente patetice” a fost, probabil, exagerata.
N-am inteles ce nu crezi tu ca as fi putut sa inteleg, dar … nu mai conteaza.
Doamne-ajuta!
Avem un ctitor, miluitor si bine facator.
Cel mai mare filantrop roman !
Marele George Becali.
Multi i-au luat exemplu.