Comerţul electronic transformă dramatic retailul din America, iar falimentele, retragerile şi avertismentele din acest sector anunţă pentru mulţi apocalipsa mallurilor, cândva simbolul prosperităţii în capitalism. Epoca lor de glorie a durat aproape şase decenii.
Pentru fondurile-vultur, mallurile muribunde împrăştie mirosul unei noi crize a creditului.
Mai mulţi retaileri, printre care American Apparel şi H.H. Gregg, au intrat în faliment în ultimele luni. Payless, un lanţ de retail de încălţăminte, s-ar pregăti să intre în faliment săptămâna viitoare, potrivit Bloomberg. Iar proprietarul mărcilor Sears şi Kmart, Sears Holdings, a anunţat marţi că are „îndoieli substanţiale“ că va putea continua să funcţioneze. În documentele depuse de Sears la Securities and Exchange Commission, instituţie de reglementare în sectorul financiar, compania menţionează că a trebuit să folosească banii din activităţile de investiţii şi finanţare pentru a-şi menţine operaţiunile. De asemenea, Sears Holdings a înregistrat anul trecut pierderi de 2,2 miliarde de dolari în pofida eforturilor sale de a reduce costurile, de a vinde proprietăţi, de a accesa noi surse de finanţare şi a altor acţiuni de redresare. Pierderile cumulate în ultimii trei ani se ridică la cinci miliarde de dolari. Compania a fost înfiinţată în urmă cu 13 ani prin combinarea a două legende ale retailului american, notează The New York Times. Kmart a devenit o prezenţă notabilă la nivel naţional în anii 1960. Ambele branduri au fost împinse spre margine de Walmart Stores, cu discount-urile sale masive, şi de Target, care vinde produse ieftine dar mai atractive. Atât Sears cât şi Kmart au avut de suferit pentru că au rămas în malluri vechi şi în cartiere mărginaşe. Comerţul online, cu magazine precum Amazon, au devenit mai recent o nouă provocare. În ianuarie funcţionau 1.430 magazine Sears şi Kmart în SUA. Spre comparaţie, în urmă cu zece ani în SUA şi Canada existau 3.800 de magazine.
Payless are peste 4.000 de magazine în peste 30 de ţări. Pentru început, retailerul vrea să închidă 400-500 de unităţi. Compania a fost înfiinţată în 1956.
Mai mult de 3.500 de magazine s-ar putea închide doar în următoarele două luni.
Unii retaileri lasă în urmă magazinele fizice şi încearcă să se îndrepte spre comerţul virtual.
Retragerea marilor lanţuri de retail sau a comercianţilor mari înseamnă moartea mall-urilor şi odată cu ele a unor resurse importante de venituri pentru unele comunităţi locale.
Zeci de mall-uri s-au închis în ultimii zece ani şi multe dintre ele riscă să se închidă.
Firma de imobiliare CoStar estimează că aproape un sfert din mall-urile din SUA, sau aproape 310 din totalul de 1.300, riscă să-şi piardă operatorul comercial principal. Când un astfel de operator îşi încetează afacerile, el este greu de înlocuit deoarece de obicei ocupă spaţii imense chiar la intrarea în mall, notează Business Insider. Când operatorul principal se retrage, scade traficul spre magazinele din centrul mall-ului. De asemenea, când comerciantul principal iese, ceilalţi chiriaşi pot apela la clauze de „coînchiriere“ care le permit să renunţe la contract sau să renegocieze chirii mai mici până când este găsit un înlocuitor. Aceasta înseamnă venituri mai mici pentru mall-uri.
În ultimele luni, mai multe lanţuri de magazine specializate pe mall-uri, printre care American Apparel, Abercrombie & Fitch, The Limited, Bebe, BCBG şi Wet Seal, au anunţat închideri în masă. Procesul închiderii unui mall este lung, adesea durând un deceniu sau chiar mai mult.
Vizitele la mall-uri s-au redus cu 50% între 2010 şi 2013, potrivit Cushman & Wakefield. Oamenii preferă acum să cheltuiască mai mult ca niciodată la restaurante, în călătorii şi pe tehnologie şi mai puţin pe aparate electronice şi accesorii.
Mall-urile cu cele mai slabe performanţe, cele care în industrie primesc calificativele „C“ sau „D“, vor fi cel mai dur lovite de închiderea magazinelor. Firma de cercetare imobiliară Green Street Advisors estimează că aproximativ 30% din mall-uri se încadrează în categoriile „C“ şi „D“. Aceasta înseamnă că aproape o treime din mall-urile Americii riscă să moară din cauza restrângerii numărului de magazine.
„Mall-urile contribuie foarte mult la taxele locale, la locurile de muncă locale şi la orice. Odată închise, comunitatea are de suferit mult timp“, spune Howard Davidowitz, preşedintele Davidowitz & Associates, firmă de consultanţă în domeniul retailului.
„Recunoaştem că acestea sunt vremuri periculoase pentru mall-uri şi pentru centrele de shopping. În aceste vremuri, mall-urile cu cel mai mare succes sunt cele din zonele cu venituri ridicate“, spune Pete†Saunders, responsabil cu dezvoltarea economică a Calumet City.
Din 1956, când a fost ridicat primul centru de shopping complet acoperit, şi până în 2005 în America s-au construit circa 1.500 de mall-uri. Din 2006 nu s-a mai construit niciunul.
În urma eşecului de anul trecut al unuia dintre cei mai mari proprietari de mall-uri de a plăti un credit de 144 de milioane de dolari, îngrijorările despre sănătatea industriei mall-urilor au crescut. Iar frica atrage vulturii. Speculatorii de pe Wall Street adulmecă următoarea criză a creditului: mall-urile, scrie Bloomberg. Un grup mic dar în creştere de fonduri de hedging cred că o parte din centrele de shopping se vor prăbuşi sub povara datoriilor aşa cum au făcut în urmă cu aproape un deceniu proprietarii de locuinţe ipotecate. Ţinta acestor vulturi sunt nu titluri financiare în care sunt împachetate ipoteci subprime, ci titluri garantate prin ipoteci comerciale.
„Mall-urile mor, şi vedem puţine şanse de revenire. Ne aşteptăm ca 2017 să fie un an de cotitură“, se arată într-o analiză a Alder Hill, firmă de consiliere în investiţii.
Din 1956, când a fost ridicat primul centru de shopping complet acoperit, şi până în 2005 în America s-au construit circa 1.500 de mall-uri. Din 2006 nu s-a mai construit niciunul.