”Cu unele produse suntem de fapt pubela de gunoi a Europei”, afirmă Marian Jurecka.
Cehii au mai trimis în trecut câte o scrisoare Comisarului European pentru Sănătate și Siguranță alimentară,Vytenis Andriukaitis, comisarului pentru Piața Internă, Elżbieta Bieńkowska, și comisarului pentru Justiție, Věra Jourová, în încercarea de a-i determina să examineze problema. Guvernul ceh nu a primit niciun răspuns.
Presiunea pe marile companii producătoare și pe supermarketuri să înceteze să mai vândă pe piețele din fostele țări comuniste produse de calitate inferioară ale mărcilor comercializate în Occident s-a accentuat la finalul anului 2016, când Slovacia, susținută de Ungaria și Cehia, a anunțat că cere UE să pună capăt la ceea ce consideră a fi o nedreaptă distorsiune a pieței unice.
Singurul oficial român care a vorbit pe această temă a fost Achim Irimescu, fost ministru al Agriculturii în Guvernul Cioloș.
Asociaţiile de consumatori din Cehia s-au plâns de mult timp de calitatea inferioară a alimentelor vândute de companii mari, dar până în prezent nu au avut pârghii legale, întrucât astfel de vânzări sunt legale în UE dacă pe ambalaje sunt trecute toate ingredientele.
”Scopul nostru principal este de a aschimba legislaţia UE, astfel încât dacă un produs are acelaşi producător, acelaşi ambalaj şi aceleaşi specificaţii, astfel că la prima vedere este acelaşi produs, să conţină aceleaşi ingrediente. Dacă este piaţă unică, atunci să avem acces la aceeaşi calitate a produselor, dacă arată la fel, pentru toţi consumatorii””, a declarat Reuters ministrul Jurecka.
Un studiu efectuat în 2015 de Universitatea de Chimie şi Tehnologie arată că iaurtul, cafeaua instant, margarina şi o parte din carnea procesată comercializată în Cehia au fost produse din ingrediente diferite.
Alimentele sunt cu circa 25% mai ieftine în Cehia faţă de Germania, potrivit Eurostat. Acest fapt reflectă parţial costurile şi standardele de viaţă locale mai mici.
Companiile afirmă că se adaptează la gusturile locale prin folosirea unor reţete variate. Ministrul ceh al Agriculturii respinge însă argumentul: ”Nu cred că cehii şi austriecii au gusturi atât de diferite. Dacă te uiţi la meniul nostru, datorită Imperiului Austro-Ungar avem gusturi similare.”
Ce arată studiile
Primele studii comparative au fost realizate în 2011 de Asociația Consumatorilor din Slovacia, care a cumpărat și comparat produsele din supermarketuri din Germania, Austria, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. Studiul a arătat diferențe de calitate între produse similare.
Un ultim studiu a fost derulat în 2015 al Universității de Chimie și de Tehnologie din Praga a comparat ingredientele folosite în produse care se vând, sub același brand, în Germania și în Cehia.
Rezultate:
- Sticla de 1 litru de Sprite care se vinde în Germania conține zahăr ca unic îndulcitor. Aceeași sticlă vândută în Cehia conține fructoză, sirop de glucoză și îndulcitori artificiali precum aspartan și acesulfan. Sticla de Sprite din Cehia este și mai scumpă.
- Pachetele cu ”fish fingers” Iglo vândute în Cehia conțin cu 7% mai puțin pește decât produsul similar vândut în Germania.
- Sticlele Nestea lemon, marcă a Nestlé și Coca-Cola, conțin în versiunea de pe piața cehă o cantitate mai mare de îndulcitori artificiali și cu 40% mai puțin extract de ceai decât versiunea vândută în Germania.
Guvernele slovac și ceh consideră injuste aceste practici. ”Adevărul este că oamenilor din Centrul și din Estul Europei le pasă de aceste diferențe, mulți o percep ca discriminare”, spune europarlamentarul Olga Sehnalová.