Preiau integral articolul French Constitutional Court Bans Law Enforcement Use of National Biometric ID Database:
Katitza Rodriguez & Maira Sutton
Electronic Freedom Foundation
1 aprilie 2012
Saptamana trecuta, cea mai inalta autoritate constitutionala din Franta, Consiliul constitutional francez, a declarat neconstitutionale dispozitiile unei legi care ar permite politiei si organelor judiciare sa foloseasca baza de date centralizata a cartilor de identitate nationala. 200 de membrii ai Parlamentului francez au supus aceasta lege atentiei Consiliului, ca urmare a adoptarii acesteia in data de 6 martie. Consiliul a stabilit ca utilizarea unei baze de date centralizate este incompatibila cu drepturile fundamentale franceze, inclusiv cu dreptul la viata privata si prezumtia de nevinovatie in cazul unui proces.
Aceasta lege va obliga cetatenii sa detina o carte de identitate cu cip in care sa fie stocate date personale si biometrice, printre care adresa, starea civila, culoarea ochilor si amprentele digitale. Sustinatorii acestei legi au afirmat ca o carte de identitate biometrica ar putea fi folosita pentru a impiedica ca ‚cetatenii cinstiti’ sa cada victime furtului de identitate. In realitate insa legea ar permite ca baza de date cu ,cetateni cinstiti’ sa fie folosita in scopuri penale si judiciare. Consiliul a stabilit in mod corect ca asemenea utilizari ar reprezenta o violare grava a dreptului la viata privata si o masura disproportionata in raport cu obiectivul urmarit.
O alta prevedere a acestei legi ar fi urmarit ca un al doilea cip, optional, sa poata fi folosit in scopul identificarii in cadrul tranzactiilor comerciale pe internet. Consiliul a determinat ca o astfel de utilizare ar presupune colectionarea unei game prea vaste de date cu caracter personal fara a se putea garanta securitatea si confidentialitatea acestora. Mai mult decat atat, Consiliul a condamnat conditiile vagi de autentificare, in special ale minorilor. EFF (Electronic Fronteer Foundation, Fundatia Frontierelor Electronice) a salutat decizia Consiliului de a elimina parti substantiale ale legii in scopul protejarii dreptului la viata privata al cetatenilor. Cu toate acestea Consiliul trebuie sa explice rationamentul pe care s-a bazat decizia de a lasa anumite portiuni ale legii intacte, si anume pe acelea care privesc colectarea de date biometrice in scopul prevenirii fraudelor de identitate.
Argumentul folosit pentru a justifica necesitatea colectionarii unor astfel de date se bazeaza in special pe supozitia gresita ca o baza nationala de date biometrice ar putea preveni acest tip de frauda. Exista insa deja baze de date masive susceptibile breselor de securitate. Cu atat mai mult o baza de date biometrice de o asemenea anvergura ar fi foarte tentanta datorita datelor sensibile care ar putea fi valorificate. O scurgere de informatii dintr-o asemenea baza de date ar fi nu numai costisitoare, ci si ireversibila, pentru ca date biometrice precum amprentele digitale si configuratia irisului nu se pot schimba. Facultatea de drept a Universitatii Berkeley din Statele Unite a intreprins recent un studiu aprofundat cu privire la costurile necesare implementarii unei carti de identitate biometrica in SUA. Rezultatele au estimat o investitie initiala de mai mult de 40 de miliarde de dolari precum si un buget anual de 3 miliarde de dolari. Ei au concluzionat deasemenea ca lipsa dovezilor care sa demonstreze eficacitatea unui astfel de sistem precum si riscul inalt de eroare ar duce la deschiderea unei adevarate ‚cutii a Pandorei’ in ce priveste violarea drepturilor si libertatilor civile.
In concluzie Consiliul a accentuat faptul ca nu forumuleaza un verdict nici pentru, nici impotriva biometriei.
[PDF in limba franceza] (p.21):
Aceasta decizie a Consiliului nu trebuie intrepretata nici ca fiind in favoarea biometriei si nici impotriva ei. Deasemenea Consiliul nu este nici in favoarea, nici impotriva creerii unei baze de date biometrice. Ceea ce sustine Consiliul este doar ca protectia necesara crearii si utilizarii unei astfel de baze de date este inadecvata. In aceste circumstante Consiliul nu este in pozitia de a anula hotararile legii.
Declaratia ambigua a Consiluilui este de inteles. Siguranta si acuratetea sistemelor biometrice sunt adesea exagerate. In realitate insa nu exista dovezi care sa demonstreze fiabilitatea si necesitatea acestei noi tehnologii. Jean Marc Manach, blogger si journalist la Owni.fr argumenteaza ca biometria s-a dovedit a fi imprecisa si deci ineficienta in lupta impotriva fraudelor de identitate. Nu mai demult decat in august 2009, revista The Register a sugerat ca increderea in tehnologia biometrica este o amagire.
Anul trecut, un raport francez a scos in evidenta faptul ca 10% din pasapoartele biometrice au fost obtinute in mod fraudulos. De fapt introducerea biometriei exacerbeaza problema fraudei de identitate in loc sa o rezolve. In plus guvernul francez are deja la dispozitie tehnologii eficace de supraveghere capabile sa urmareasca miscarile populatiei, inclusiv inregistrarile companiilor de telefonie mobila, de internet si de carti de credit. De aceea inainte de a se cheltui banii contribuabililor pe un nou program national de identificare biometrica trebuie mai intai dovedit ca aceste tehnologii pot intr-adevar imbunatati securitatea.
Companiile producatoare de smart cards si cele specializate in biometrie au facut mari presiuni pentru implementarea acestei legi de protectie a ‚cetatenilor cinstiti’. Asociatia GIXEL (Asociatia profesionala a industriilor componentelor electronice) si-a castigat notorietate in 2004 cand a castigat faimosul premiu francez ‚Big Brother’ pentru atacurile sistematice asupra dreptului cetatenilor la viata privata. Ironia face ca GIXEL a castigat acel premiu pentru propunerea de a ‚educa’ copiii sub 6 ani si parintii lor asupra necesitatii adoptarii ‚securitatii’ biometrice.
Detinerea unei cantitati atat de mari de informatii biometrice da guvernelor prea multa putere si nici o posibilitate de control, deschizand portile abuzului. In referatul lor catre Consiliu, parlamentarii francezi au citat tulburatorul poem al lui Martin Niemoller ‚Mai intai au venit’. Ei au argumentat ca daca acelasi tip de baza de date ar fi existat in timpul celui de-al doilea razboi mondial, pe timpul nazistilor si al colaboratorilor de la Vichy, luptatorii din Rezistenta Franceza ar fi fost mult mai usor arestati si identificati pe baza amprentelor digitale si a scanurilor faciale.
Facand parte din cele 80 de organizatii care lupta pentru pastrarea libertatilor civile, EFF a cerut in 2011 Consiliului Europei sa investigheze daca legile cu privire la cartile de identitate biometrica din Europa sunt conforme cu Dreptul la protectia vietii private al Consiliului Europei si cu Conventia Europeana a drepturilor omului.
Tinand cont de controversele cu privire la confidentialitatea biometriei si de certitudinea viitoarelor brese de securitate, legile cu privire la cartile biometrice de identitate nu pot fi justificate. Avand in vedere ca din ce in ce mai multe tari adopta si implementeaza legi de identificare biometrica, este timpul ca Consiliul Europei sa-si faca datoria si sa abordeze serios aceste probleme. Nu trebuie sa se permita statelor sa colectioneze date biometrice incalcand drepturile noastre la viata privata.
Cititi va rog si: