Citesc din articolul Guvernanții le pregătesc românilor o identitate electronică:
Aveți portofelul plin de carduri și hârtiuțe cu parole? Ministrul comunicațiilor și-a propus să le înlocuiască cu un singur card, lansând o aplicație de management al identității electronice.
Pe măsură ce instituțiile statului lansează tot mai multe servicii eGuvernare, de la plata taxelor la cardul de sănătate, autentificarea utilizatorilor devine o problemă din ce în ce mai acută. Astfel, noua strategie a Ministerului Comunicațiilor va pune accent și pe necesitatea implementării unui sistem centralizat de management al identității electronice. Ce înseamnă acest lucru?
„Acum, avem un sistem de identificare pentru plățile electronice, reprezentat de userul și parola pe care oamenii le primesc“, explică pentru Capital Valerian Vreme, ministrul comunicațiilor. „Cei de la CNAS au și ei propriul lor sistem de management al identității, acel card de sănătate care este acum în lucru, iar alte instituții au sistemele lor. Noi vrem să dezvoltăm o aplicație majoră care, în final, să reprezinte un management al identității unic pentru statul român“, a mai spus el.
Practic, este vorba de realizarea unei platforme centrale, care va conține datele de identificare ale cetățenilor, care va putea fi accesată prin mai multe modalități, de la cardul electronic la chiar telefonul mobil, explică ministrul.
„Nu reinventăm roata. Și telefonul este un mijloc de identificare. Am văzut sistemul în Estonia și mă duc în Austria să-l mai văd. Sistemul trimite un SMS pe numărul de telefon înregistrat la ei cu un cod de verificare. Este un element în plus de securitate“, explică Vreme.
Demersurile pentru crearea platformei au început deja, cu înființarea unei comisii inter-ministeriale, conduse de Ministerul Comunicațiilor, dar în care Ministerul Afacerilor Interne are, practic, cel mai important rol.
„Urmează să rezolvăm problema fondurilor“, spune ministrul Vreme. „Eu intenționez să dezvolt aplicația pe fonduri europene, cu beneficiar unic, așa cum a făcut CNAS. Va trebui să găsim un culoar astfel încât o entitate să poată aplica și apoi să dezvolte sistemul“, mai spune el. Studiile sunt deja făcute și, odată rezolvată problema accesării fondurilor, se va putea trece la faza următoare, organizarea licitației pentru realizarea platformei, până la finele anului. Valerian Vreme nu a dorit să facă o estimare a valorii la care ar putea ajunge acest proiect. „Mergem pe licitații, și prețul final poate fi de zece ori mai mic“, a argumentat el.
Lansarea programată pentru 2012
Ministrul spune că, în opinia lui, platforma ar putea fi realizată în 12 luni, fiind gata înainte de anul 2013. Implementarea modalităților de identificare ar putea dura însă mai mult, deoarece sunt implicate mai multe tipuri de instituții. „În ceea ce priveşte autentificarea cu telefonul, este necesară o sincronizare cu bazele de date ale operatorilor, dar astea sunt aspecte tehnice care se vor rezolva ulterior“, exemplifică el. „Eu o tratez ca fiind o aplicație de urgență maximă pentru România“, subliniază Vreme.
Odată lansată, platforma va permite autorităților locale să lanseze mai rapid anumite aplicații pe care le consideră necesare. Pentru că autentificarea va respecta în totalitate legea protecției cu caracter personal, spre deosebire de alte aplicații care funcționează în prezent. „Spre exemplu, sunt platforme în care accesul se face pe bază de CNP, iar legea nu permite acest lucru“, a mai spus el.
Exemple europene
Germania Cardul electronic de identitate este folosit din noiembrie 2010 și poate fi folosit pentru aplicații de eGuvernare, autentificarea făcându-se cu ajutorul unui PIN. Costul unui card este de 28,8 euro.
Estonia Cardul a fost introdus în septembrie 2007, utilizarea sa fiind destul de diversificată: servicii de eGuvernare, plata transportului în comun, vot electronic, document de călătorie, instrument de identificare pe forumurile unor site-uri de știri. Costul cardului este de 24,28 euro.
Belgia Cardul electronic de identitate a fost introdus în 2005 și poate fi folosit pentru accesarea unor servicii precum eGuvernare, eBanking sau eHealth. Autentificarea unei tranzacții, a posesorului sau folosirea semnăturii digitale necesită introducerea unui PIN. Costul unui card este de aproximativ 12,5 euro.
Cititi va rog si: