Scopul principal al călătoriei este dojenirea mănăstirilor și a călugărilor disidenți, care nu doresc să recunoască BOaU și să accepte schismaticii pe Sfântul Munte.
În data de 3 august 2019 delegația Sfântei Chinotite a Sf. Munte Athos a ajuns la Istanbul, unde s-a întâlnit cu Patriarhul Constantinopolului. Din delegație au făcut parte monahul Nicodim (mănăstirea Marii Lavre), monahul Nicodim (mănăstirea Sf. Pavel) și ieromonahul Sisoe (mănăstirea Xenofont).
Diferite surse au comunicat că scopul principal al vizitei atoniților la Fanar este să discute cu Patriarhul Bartolomeu detaliile vizitei sale din octombrie în Sfântul Munte.
Conform programului, Patriarhul Bartolomeu va sosi în Muntele Athos sâmbătă, 19 octombrie. Prima vizită pe Sfântul Munte va fi la Mănăstirea Xenofont. În portul mănăstirii patriarhul va fi întâmpinat de Protepistatul Sfântului Munte Simeon Dionisiatul, egumeni și reprezentanți ai celor 20 sfinte mănăstiri de pe Athos. Motivul formal al sosirii Patriarhului Bartolomeu pe Muntele Athos este celebrarea celor 200 de ani de la deschiderea catedralei din Mănăstirea Xenofont. Acolo pe 20 octombrie Sfânta Liturghie va fi oficiată de patriarh.
Va urma o vizită în Kareia, unde patriarhul se va închina la icoana Maicii Domnului „Axion Estin” în Biserica Protaton și va vizita, totodată, sfintele mănăstiri Vatopedu, Pantocrator, mănăstirea Sfântul Andrei (Serai), mănăstirea Sf. Pantelimon și mănăstirea profetului Ilie.
La prima vedere, nu este nimic neobișnuit în această vizită – patriarhul vine pe teritoriul aflat sub jurisdicția sa. Are tot dreptul. Însă în cazul dat totul nu pare a fi atât de simplu. Din sursele UJO de pe Muntele Athos a devenit cunoscut faptul că vizita din octombrie a Întâistătătorului Patriarhiei de la Constantinopol pe Sfântul Munte i-a alarmat serios pe călugări. Și motive pentru această neliniște într-adevăr există.
Atitudinea Athosului față de BOaU
Amintim că din cauza legalizării schismaticilor ucraineni și creării unei structuri schismatice unite numită „BOaU”, obștea monahală a Athosului s-a despărțit în două – unele mănăstiri, schituri și chilii l-au susţinut pe patriarhul Bartolomeu, iar altele l-au criticat drastic pentru acțiunile sale.
Deci, cei care au acceptat legalizarea schismei în Ucraina sunt mănăstirile: Xenofont, Dionisiu, Noul Esfigmenu, Pantocrator, Iviron, Marea Lavră și Kutlumuș. Mănăstirile care nu au acceptat: – Mănăstirea Sf. Pantelimon, Hilandar, Caracalu, Filoteu Esfigmenu, mănăstirea Sf. Pavel, Dohiariu, Gregoriu și Zografu.
În plus, 12 stareți atoniți, monahi din diferite mănăstiri, schituri și chilii (chilia Panaguda a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sf. Gerasim a schitului Kutlumuș; chilia Sfinților fără de arginți a mănăstirii Grigoriu; chilia Sf. Dimitrie a mănăstirii din Hilandar; chilia Sf. Teodor a mănăstirii Sf. Pavel; chilia Sf. Arhangheli a mănăstirii Hilandar; chilia Sf. Nectarie a mănăstirii Stavronichita; chilia cuviosului Christodul a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sfântului Ioan Înaintemergătorul a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sfântului Ioan Teologul a mănăstirii Marea Lavră) au adresat o scrisoare Sfântei Chinotite în legătură cu „problema ucraineană” și au avertizat despre posibilitatea unei scindări generale în întreaga Ortodoxie.
Mai târziu, Protatul (Autoritatea Consiliului Executiv Central al Sfântului Munte Athos ), a adresat ministrului afacerilor externe al Greciei, George Katrugalos, un protest vehement în legătură cu vizita delegației BOaU pe Sfântul Munte. În scrisoarea adresată ministrului afacerilor externe, Sfânta Chinotită a amintit despre acțiunile provocatoare ale „mitropolitului” BOaU Mihail Zinkevici și ale delegației sale, care au venit pe Muntele Athos cu steagurile statului ucrainean și au scandat imnul național.
Potrivit Sfântei Chinotite, această acțiune „este incompatibilă cu natura sfântă, duhovnicească, isihastă, a Țării noastre Sfinte şi cu tradiția sa milenară. Acest precedent periculos poate deveni un exemplu pentru repetarea unor astfel de acțiuni și de transpunere a conflictelor naționaliste, ceea ce este absolut contrar Tipicului Sfântului Munte”. În acest sens, Consiliul Executiv Central al Sfântului Munte Athos a solicitat Ministerului Afacerilor Externe al Greciei să ia măsurile necesare și să prevină acțiunile similare în viitor, astfel încât caracterul Locului Sfânt să rămână intact.
În același timp, conform publicației grecești ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, Patriarhul Bartolomeu exercită presiune severă asupra acelor mănăstiri, care au adoptat o poziție ireconciliabilă cu privire la BOaU. Astfel, el s-a adresat către egumenul mănăstirii Sf. Pantelimon, arhimandritul Evloghie, cu cererea să ofere explicații despre atitudinea sa negativă față de delegația ucraineană a BOaU condusă de „episcopul” noii biserici, care a încercat să viziteze mănăstirea în februarie a.c.
Mass-media elenă comunică faptul că textul adresării patriarhului Bartolomeu conţine cuvintele că dacă o astfel de atitudine față de BOaU din partea Athosului va continua, „Patriarhul ecumenic va fi obligat să ia măsurile necesare pentru a menține canonicitatea și ascultarea față de Biserica Mamă”. Cu alte cuvinte, împotriva celor ce nu vor face ascultare vor fi aplicate penitențe.
Scopul real al vizitei este de a-i „convinge” pe cei care nu sunt de acord
Pe Sfântul Munte sunt convinși că adevăratul scop al vizitei Patriarhului Bartolomeu nu are nicio legătură cu sărbătorirea a 200 de ani de la sfințirea Catedralei mănăstirii Xenofont. De aceea, când s-a aflat despre vizita patriarhului pe Muntele Athos în luna octombrie, mulți călugări au fost profund îngrijorați. Sursele noastre de pe Sfântul Munte susțin că, din spusele călugărilor, viitoarea vizită a Patriarhului Bartolomeu va fi realizată ca parte a încercărilor sale de a „convinge” acele mănăstiri și schituri care dezaprobă acțiunile sale cu privire la Ucraina. Întrebarea este cum (sau mai bine zis, cu cine) va face aceasta – cu sau fără Epifanie?
Pe Sfântul Munte mulți cred că Patriarhul Bartolomeu va fi însoţit de Întâistătătorul BOaU. Cu toate acestea, sunt mai mulți din cei care cred că Bartolomeu nu va face acest lucru. Deci, după părerea athoniților, tensiunea pe care patriarhul o poate crea prin prezența lui Epifanie Dumenko pe Muntele Athos nu-l va ajuta. Așadar, mulți egumeni cu care am reușit să vorbim pe Sfântul Munte au declarat clar și fără echivoc că vor sluji Sfânta Liturghie cu Patriarhul Bartolomeu la Xenofont cu condiția că schismaticii ucraineni nu vor participa. În același timp, patriarhul Bartolomeu însuși este considerat de către athoniți drept arhiereu canonic și sunt datori să săvârșească Liturghia împreună cu el (chiar știind că la Fanar el a săvârșit Sfânta Euharistie cu Dumenko).
Prin urmare, părinții athoniți consideră că Patriarhul Bartolomeu în timpul vizitei sale din octombrie va proceda conform unor tactici stabilite de fanarioți. Adică va încerca să-i calmeze și să-i atragă de partea sa pe cei care i se opun. Cum? Prin stimulare și pedeapsă. Cu alte cuvinte, bulling sau recompensă corespunzătoare. În același timp, este curios că părinții athoniți asociază direct situația privind BOaU cu legăturile tot mai strânse ale Fanarului cu Vaticanul.
Cât de reale sunt amenințările?
Este ciudat faptul că Patriarhul Bartolomeu pentru prima sa oprire pe Sfântul Munte a ales mănăstirea Xenofont și nu capitala Athosului, Kareia (așa cum se întâmpla anterior). Este dificil să numești o astfel de poziție întâmplătoare.
Cert este că la Palatul Maxim (reședința prim-ministrului Republicii Elene) s-a stârnit o discuție aprigă despre cine va deveni noul guvernator civil al Muntelui Athos şi îl va înlocui pe Kostis Dimzas în această funcţie.
Acesta din urmă a făcut o vizită la Sankt-Petersburg la începutul lunii martie 2019, unde s-a întâlnit cu guvernatorul orașului, Alexandr Beglov, și cu unele oficialități guvernamentale. De remarcat este faptul că vizita lui Dimzas în capitala de nord a Federației Ruse este prima vizită oficială a guvernatorului civil al Athosului în Rusia și a avut loc tocmai în toiul scandalului din februarie, când reprezentanții BOaU nu au fost primiți pe teritoriul mănăstirii Sfântului Mare Mucenic Pantelimon.
Este curios că în cadrul unei întâlniri cu Beglov, dl. Dimzas a spus:
„Suntem cu adevărat mândri că în Grecia există această peninsulă unică cu pustnici și asceți, păstrători ai tradițiilor, ai credinței ortodoxe, pe care o păstrează intactă, şi, de asemenea, apără adevărul ortodox și pe creștinii ortodocși”.
Printre cei care ar putea deveni în curând guvernatorul civil al Athosului se numără ambasadorul Alexis Alexandris, fostul procuror Panaiotis Angelopoulos, chirurgul Dimitris Linos, fostul deputat al circumscripției Halkidiki din partea Partidului „Noua Democrație”, Vasilis Pappas, avocatul Takis Baltakos, fost secretar-șef al Cabinetul de miniștri al Guvernului Samaras, fostul deputat de Kavala din partea partidului „Noua Democrație” și vice-președintele Parlamentului Iorgos Caladzis. Toți acești oameni, într-o anumită măsură, și-au mărturisit deja loialitatea față de politica dusă de Fanar. Dar este greu de afirmat cine dintre ei va conduce în cele din urmă guvernul civil al Athosului.
În același timp trebuie menționat faptul că autoritățile civile pot participa, în cele din urmă, la „liniștirea” călugărilor disidenți. De exemplu, prin expulzarea lor de pe Sfântul Munte. Desigur, o astfel de măsură poate provoca o furtună de nemulțumire atât din partea călugărilor înșiși, cât și din partea pelerinilor și a creștinilor simpli, însă nu poate fi exclusă complet.
Ce se întâmplă acum pe Athos?
1. Schitul în cinstea Apostolului Andrei cel Întâi Chemat.
Am menționat mai sus că mănăstirile Xenofont, Pantocrator, Iviron și Noul Esfigmenu în „problema ucraineană” sunt de partea Patriarhului Bartolomeu. Prin urmare, vizita schismaticilor la mănăstirile susmenționate nu va fi un fapt surprinzător. Și chiar dacă Întîistătătorul Patriarhiei de la Constantinopol va sosi pe Muntele Athos împreună cu Epifanie Dumenko, ei vor fi acceptați în aceste mănăstiri fără probleme. Un alt lucru este interesant – vizita planificată la mănăstirea Sfântului Andrei. Aici pot să apară surprize.
Se ştie că starețul acestei mănăstiri, părintele Efrem, are o atitudine extrem de negativă față de BOaU. După părerea lui, schismaticii ucraineni sunt precum catolicii, și nu este voie să te rogi sau, mai ales, să slujești cu ei Liturghia. Pentru el, Întâistătătorul canonic din Ucraina este exclusiv Preafericitul Mitropolit Onufrie. Astfel sursa noastră de pe Athos, care a reușit să comunice cu călugării schitului în cinstea Sf.Apostol Andrei cel Întâi Chemat, relatează că poziția fraților este următoarea: dacă Patriarhul Bartolomeu va veni la mănăstire împreună cu reprezentanții BOaU, atunci patriarhul va fi primit (nu poate fi refuzat), iar schismaticii – nu.
De ce atunci Patriarhul Bartolomeu trebuie să viziteze Schitul Sfântului Andrei?
Pentru că acest schit, la fel ca şi schitul Sfântului Profet Ilie (pe care Patriarhul Bartolomeu îl va vizita) au aparținut anterior monahilor originari din Ucraina, iar susţinerea BOaU din partea acestor schituri este foarte importantă și simbolică (egumenul Efrem este o persoană cu o autoritate deosebită pentru mulți athoniți). Mai mult, pe teritoriul schitului Sf. Andrei se află renumita „Athoniada” – școala (seminarul) de băieți de pe Athos, în care schismaticii din Ucraina nu sunt acceptaţi.
2. Vatoped
Totodată, se știe că Patriarhul Bartolomeu necesită sprijinul unor mănăstiri faimoase și puternice, precum este Vatoped. Da, cu toții ne amintim că această mănăstire i-a găzduit pe schismaticii din Ucraina. Totuși, totul nu este atât de clar pe cât se pare.
În primul rând, potrivit sursei noastre, când Zinkevici a sosit la mănăstire pentru a săvârși Sfânta Liturghie, călugării au refuzat să slujească împreună cu el, propunându-i să săvârșească „Liturghia” într-o altă biserică a mănăstirii. Zinkevici atunci a refuzat.
În al doilea rând, egumenul Efrem însuși, deși a venit la Kiev pentru „intronizarea” lui Epifanie, s-a îmbolnăvit brusc și nu a luat parte la această nelegiuire. Este clar că starețul Efrem nu a venit la Kiev din proprie voie, iar boala sa, dacă s-a și produs, poate fi explicată prin tensiunea nervoasă extremă și presiunea „prietenilor fanarioți”. Un alt lucru este important – în acel moment, cea mai mare parte a obștii monahale din Vatoped se opunea BOaU. Așadar, sursa noastră de pe Sfântul Munte ne informează că în timpul ultimei vizite a schismaticilor ucraineni la mănăstire, s-a iscat un conflict foarte grav în mijlocul obștii monahale, care ar putea duce în final până la separarea majorității obștii monahale din Vatoped de cei care acceptă BOaU.
Această situație a obligat conducerea mănăstirii să își schimbe vectorul. Astfel, în prezent starețul Efrem afirmă că nu recunoaște schismaticii ucraineni. Cum a fost cu șase luni în urmă, Departamentul de Stat exercită o presiune serioasă asupra lui. În particular, athoniții recunosc că, în urmă cu câteva zile, ambasadorul SUA în Grecia a vizitat din nou mănăstirea și a încercat să-l „convingă” pe starețul mănăstirii Vatoped că BOaU este o biserică canonică. Dar se pare că până în prezent acest lucru nu le-a reușit.
Concluzii
În general, pe Sfântul Munte situația este foarte complicată. Pe de o parte, călugării îl recunosc pe Patriarhul Bartolomeu ca pe un arhiereu canonic. Pe de altă parte, nu le sunt pe plac legăturile sale foarte apropiate cu catolicii și legalizarea schismei ucrainene.
Majoritatea athoniţilor nu doresc să aibă comuniune liturgică cu schismaticii. Dar, în același timp, mulți dintre ei se tem să piardă ceea ce au dobândit – posibilitatea de a locui și de a se ruga pe Sfântul Munte. Vor putea oare să reziste amenințărilor, „recompenselor”, duhului acestei lumi – aceasta este întrebarea pe care și-o pun călugării tot mai frecvent.
Pentru marea majoritate a călugărilor athoniți, BOaU și situația creată în jurul ei este o ispită pe care Dumnezeu a lăsat-o nouă pentru păcate. Unii se indignează în mod deschis de acțiunile patriarhului Bartolomeu, alții – pur și simplu nu sunt de acord cu ele, iar în genere ceilalți ignoră acest subiect. Dar toți afirmă la unison: pentru a depăși această ispită trebuie să ne rugăm. Și dacă Sfântul Munte Athos s-a rugat întotdeauna pentru întreaga lume, acum a venit timpul când întreaga lume trebuie să se roage pentru Sfântul Munte.
Cu pace Domnului să ne rugăm! Doamne miluiește!
Patriarhul Kiril al Rusiei le-a cerut creştinilor ortodocşi să nu reducă mesajul lui Iisus la „Celui ce te loveşte peste obraz, întoarce-i şi pe celălalt”: “În istoria recentă, mişcarea pacifistă s-a revendicat de la aceste cuvinte ale lui Iisus, exluzând complet posibilitatea rezistenţei armate, chiar şi în cazul unei agresiuni.” “Un lucru este evident: nu trebuie niciodată să vă supuneţi celor care vă doresc răul, nu trebuie să vă aplecaţi capul în faţa răului”.
https://www.stiripesurse.ro/patriarhul-kiril-al-rusiei-neaga-mesajul-pacifist-al-lui-iisus–am-putea-trage-concluzii-gresite_1378007.html
Reprezentantul conducatorilor din umbra ai acestei lumi, Bartolomeu, nu face altceva decat sa „joace” dupa cum i se „canta”. Pentru acest patriarh nu exista cale de intoarcere deoarece el nu mai slujeste Adevarului, ci stapanitorilor acestei lumi. Astfel sunt create noi situatii de marturisire a adevarului pentru cei care au ales sa-I slujeasca lui Hristos. Se va alege(separa) si in Sfantul Munte Athos graul de pleava si neghina. Conditiile marturisirii sunt ingaduite de Domnul pentru a se lamuri in vazul a toata lumea care sunt monahii ce urmeaza Domnului si care sunt cei care nu au nicio legatura cu credinta lui Iisus. Toti ii vom vedea pe marturisitori, dar si pe farisei. Acesta este al doilea prilej de martutisire de dupa pseodo-Sinodul din Creta. Si trebuie sa intelegem cu totii ca acest nou prilej reprezinta tot mila Domnului. De fapt monahii ar fi trebuit sa-si dea seama ca vor urma noi si noi razboaie cu demonii, pardon, adics cu Bartolomeu. Acum se vor evidentia vitejii credintei ortodoxe. Domnul sa-i intareasca pe toti aparatorii Adevarului!
Athosul va cădea cu cădere mare.Cred ca,de data aceasta Maica Domnului va părăsi Sf Munte.Sa ne așteptam la acest deznodământ.Presiunea ecumenista e mare,fanaticii ecumeniști nu mai au răbdare.Pana aici a fost rolul Sf Munte pentru ortodoxie,dar, cum a spus un Sf Părinte: daca Il ucizi pe Hristos intr- o parte,va învia in alta,mult mai puternic.Si așa ortodoxia nu ai cum s-o ucizi.
Atacul asupra Sfantului Munte este unul atent organizat, caci daca Sfantul Munte Athos, adica monahii vor accepta erezia si schisma lui Bartolomeu, atunci impunerile accceptate de Sfantul Munte vor capata oarece obligativitate pentru toata Ortodoxia. Adica vor avea ca motiv de impunere faptul ca din moment ce Sfantul Munte Athos – inima Ortodoxiei – a acceptat politica lui Bartolomeu, adica erezia si schisma, deci, toti cei mai mici vor trebui sa accepte fara sa carteasca aceste nelegiuiri. Deci odata schimbata(prin acceptarea impunerilor) directia cea buna a Sfantului Munte, conducatorii din umbra ai acestei lumi vor schimba orientarea dreapta a toata Ortodoxia oficiala. Acesta este motivul vizitei patriarhului Bartolomeu in Athos. Miza este una uriasa, cea mai mare (in valoare absoluta) de pana acum si de aceea si presiunile vor fi pe masura. Monahilor Sfantului Munte li se vor arata spre alegere, asa cum au proorocit Sfintii, painea(locuirea in Athos) si CRUCEA(neacceptarea ereziei ecumeniste si a schismei din Ucraina). Greu examen, credem ca cel mai greu de pana acum. Iar monahii vor trebui sa aleaga in asa fel incat sa nu sminteasca niciun suflet din intreaga Ortodoxie. Domnul nostru Iisus Hristos sa-i lumineze pe toti monahii Sfantului Munte astfel incat prin alegerea facuta sa ne mantuim cu totii. Desigur ca fiecare dintre noi stim ca doar alegand CRUCEA se pot mantui vietuitorii Athosului, alternativa de mantuire in afara CRUCII neexistand. Credem ca vedem cu totii importanta vizitei patriarhului Bartolomeu in Sfantul Munte. Domnul sa ne miluiasca pe toti crestinii ortodocsi!
Autocefalia Ucrainei prevoslavnice nu poate fi tagaduita.este dreptul lor la autodeterminare,indiferent de dorinta calugarilor rusi majoritari in sf.munte.
Pravoslavnici nu înseamnă schismatici