Sfantul Ignatie si taierea porcilor …

Dec 12, 2017 10572 3 goo.gl/283x7a

Sfantul Ignatie Teoforul este sarbatorit pe 20 decembrie. Iata ce putem citi la http://www.calendar-ortodox.ro/luna/decembrie/decembrie20.htm.:

Ignatie teoforul

Sfântul sfinţitul Mucenic Ignatie, urmaş al apostolilor, al doilea patriarh al Bisericii Antiohiei după Evod, a fost împreună cu Policarp, episcopul Bisericii Smirnei, ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan. Când împăratul Traian a trecut prin Antiohia împotriva parţilor, Sfântul Ignatie a fost adus înaintea lui. Împăratul l-a cercetat îndelung şi a văzut că nu poate fi întors de la credinţa în Hristos. De aceea a fost chinuit îndelung şi în felurite chipuri; dar arătându-se mai tare decât chinurile, a fost trimis legat la Roma, păzit de zece ostaşi, ca să fie dat mâncare fiarelor sălbatice. În drum spre Roma, a întărit Bisericile din cetăţile prin care trecea şi se ruga să fie mâncat de fiare, „ca să ajung, spunea el, pâine curată lui Dumnezeu”. În Roma a fost aruncat în stadion şi a fost sfâşiat de leii sloboziţi asupra lui, de i-au rămas numai oasele cele mari. Pe acestea le-au adunat creştinii şi le-au dus în Antiohia.

Se spune că Sfântul Ignatie a fost Copilul pe care l-a apucat de mână Stăpânul Hristos şi l-a luat în braţe şi a zis: „De nu se va smeri cineva pe sine ca pruncul acesta, nu va intra în împărăţia cerurilor”; şi: „Cel ce va primi pe un prunc ca acesta în numele Meu, pe Mine Mă primeşte”. De aceea a fost numit purtător de Dumnezeu. Pe Sfântul Ignatie l-a cinstit cu un cuvânt de laudă şi cel între sfinţi părintele nostru Ioan Gură de Aur.

Particele din moastele sale se afla in Catedrala episcopala din Galati, la Schitul Darvari din Capitala si la Manastirea Tismana.
Din pacate, ceea ce conteaza pentru majoritatea romanilor in aceasta zi este doar taierea porcilor. Conform articolului IGNAT, tradiţii şi obiceiuri: De ce se taie porcul pe 20 decembrie de pe Romania tv:

Peste sărbătoarea Sfântului Ignaţie s-a suprapus, însă, un cult precreştin. Ziua de 20 decembrie este caracterizată de un demonism pronunțat, fiind patronată de o pereche de reprezentări mitice: Ignatul și Inătoarea.

„Ca reprezentare mitică, Ignatul reunește mai multe atribute, el este un spirit al belșugului și un vestitor al sărbătorii mari care urmează, figura sa fiind probabil contopită cu o divinitatea precreștină solară. De altfel această legătură este sugerată și de semantica numelui (ignis = foc) și cu practicile care au loc în această zi: sacrificiul animalului și trecerea acestuia prin foc”, a declarat etnologul Ania Moldoveanu pentru RomaniaTV.net.

În legende și povestiri populare, Ignatul apare în calitatea de sfânt făcător de minuni sau de condiție umilă din care iese cu ajutor divin sau chiar ca erou civilizator care îi învață pe oameni să se pregătească cum se cuvine pentru Crăciun.

Figura Sfântului este astfel adaptată la tradițiile românilor iar animalul sacrificat, porcul, simbol vechi al norocului, belșugului și fertilității, devine o emblemă a sărbătorii și chiar a patronului ei creștin.

Potrivit religiozităţii populare, sângele porcului, adică tocmai ceea ce, în timpul postului, se crede că ne spurcă, în timpul acestei sărbători ne purifică, fiind un paradox al purificării prin post şi sânge.

Ignatul apare femeilor care torc, perie cânepa sau spală în această zi și le chinuie sau chiar ucide pe cele care fac treabă. În această zi se lucrează numai până când femeile aud țipând porcii.
Ziua de Ignat are și un patron feminin, conform tradiţiilor, nevasta lui Ignat, denumită Inătoare. Aceasta este reprezentată ca o femeie mostruoasă care opărește mâinile femeilor care torc sau le mutilează și le ia vlaga.
Ziua de 20 decembrie reprezenta în calendarul ocupațiilor tradiționale termenul limită al prelucrării firelor naturale.

Obieciuri de Ignat
În ziua de Ignat, pe 20 decembrie, are loc tradiţionala tăiere a porcilor. „Tăiatul porcului, activitate la care participa întreaga familie, era supus unor restricții rituale complexe: porcii se tăiau în zorii zilei sau dimineața; animalul era stropit cu apă sfințită și așezat cu capul spre răsărit; pe frunte sau pe ceafă se cresta  cu cuțitul o cruce pe care se presăra sare; din carne se păstra câte o bucată de carne care se dăruia Sf. Ignat”, mai spune etnologul pentru RomaniaTV.net.

„Femeile aveau o grijă deosebită pentru capul și picioarele porcului, folosite la piftii (aituri sau răcituri), preperat tradițional care asigura sporul și sănătatea animalelor în gospodărie și se împărțea ca ofrandă pentru cei morți”, arată Ania Moldoveanu.

Sfântul Ignat e zis şi Crăciunul ţiganilor, ei fiind cei care taie porcii. Acum are loc tăierea porcilor negri, de la care se opreşte sânge şi fiere, pentru vindecarea bolilor şi a frigurilor.
În popor se spune că „dacă nu tai porcul la Ignat, nu-i mai merge bine”, „după Ignat, porcul slăbeşte”. Există, însă, sate în care porcul este tăiat a doua zi de Crăciun – precum în Vâlcea, Bacău, Prahova – sau a treia zi – Dâmboviţa, conform unor interdicţii privind consumul cărnii de porc în post şi în prima zi de Crăciun.
Ansamblul ritual al tăierii porcului este încheiat prin masa comună, numită „pomana porcului”.

În ziua de Ignat nu se lucrează, se taie porcul şi se crede că cine nu are porc gras de Crăciun şi cuţit în vreme pepenilor nu a cunoscut fericirea, potrivit expertului în folclor Irina Nicolau. Dar, potrivit tradiţiei, la tăierea porcului nu trebuie să fie de faţă oameni miloşi, întrucât porcul va muri greu şi carnea lui nu va mai fi bună.

Tradiţii de Ignat

  • În această zi din fiecare porc tăiat i se dăruiește o bucată lui Ignat.

  • Femeile pisează grâu ca sa aibă de împărțit la Crăciun. Se fac un fel de turte, „Cârpele Domnului”, cu miere și nuci care se mănâncă în ajunul Crăciunului.

  • Ignat vindecă porcii de boală rea și tot el este cel care vine să le anunțe moartea și să le ia sufletele.

  • Porcul care nu e tăiat până în această zi nu se mai îngrașă pentru că în această noapte își visează cuțitul.

  • În ziua lui Ignat e bine să vezi sânge, ca să fii ferit de boli. Cine nu are porc trebuie să taie măcar o găină.

  • Copii se mânjesc cu sânge de porc pe frunte ca să fie rumeni și sănătoși tot anul.

  • Femeile nu lipesc, nu cos, nu taie cu foarfeca pentru ca porcii să nu râme în bătătută sau să rupă rufele peste an.

  • Cine nu taie porcul în această zi, i-l mânâncă lupul în cocină.

  • Hainele cusute în această zi vor da junghiuri celui care le poartă.

Ii mai zice si pomana porcului … Si sa vedeti babele cum se reped ca nebunele sa stranga sangele ce se scurge, ca nu cumva sa se scurga pe pamant. Sa faca din el sangerete … Habaucii, se uita ca turbatii la tine, cand le citezi din Sfanta Scriptura, cum ca este cu desavarsire interzis a manca sange, caci in el este viata si blestemat va fi cel ce-l va manca …

Biserica nu recomanda si nu incurajeaza taierea porcilor in vreme de post. Iar Craciunul nu inseamna doar carnati, sarmale, sunca, caltabosi, salata boeuf si cozonaci pe masa, ci, in primul rand, sărbătorim Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, întrupat din Fecioara Maria și care s-a făcut Om.

N-am vazut insa in mass-media vorbindu-se ceva despre Sfantul Ignatie Teoforul, ci doar de carnati si fripturi …

Jurnalismul independent al portalului OrtodoxINFO necesită mult timp, foarte multă muncă, dar și bani. Veniturile obținute din publicitate sunt însa cu mult sub așteptările noastre inițiale. Chiar dacă portalul are mulți cititori, totuși, sunt foarte puțini care găsesc în produsele promovate prin reclame ceva să-i intereseze… și să dea click pe ele. Pe de altă parte, jurnalismul nu poate fi independent dacă este finanțat de vreun mogul sau organizație.

Pentru a fi independent, acesta trebuie să se bazeze strict pe cititorii săi mulți, care să sprijine fiecare cât poate această lucrare. Ca atare, de bază rămân tot clasicele conturi bancare sau varianta PayPal. Fără sprijinul vostru acest portal nu-și va mai putea continua activitatea.

Ne mai puteți sprijini și în alte modalități! Click pentru detalii.
Categorii:
articole asemănătoare
3 Comentarii la “Sfantul Ignatie si taierea porcilor …”
Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor revine exclusiv comentatorilor.
  1. catalin_b
    # 12 decembrie 2017 at 14:42

    Nemaivorbind de ofensa pe care acest obicei păgân o aduce Sfântului Ignatie și, implicit, Lui Dumnezeu, fiindcă tăierea și tranșarea porcului simbolizează, practic, „tranșarea” Sfântului de către lei în arena Colosseum-ului în vremea muceniciei sale, cu alte cuvinte, pentru cei ce țin acest obicei, pe de o parte, Sfântul este este „ridicat” la rang de porc și, pe de altă parte, sacrificiul Sfântului își pierde caracterul spiritual de jertfă pentru mântuire, căpătand semnificația tuturor închinarilor idolesti făcute în numele „binelui” pământesc „asigurat” de același care te înfricoșeaza cu blestemele lui grozave dacă „îndrăznești” să nu i te supui și să nu urmezi rigorilor ritualului său. Acest obicei jignitor la adresa Lui Dumnezeu și dezgustător prin păgânătatea lui parodiaza și bagatelizeaza rânduiala postului, fiind unul din acele obiceiuri conservate din epoca pre-creștină prin care am vrea să arătăm că, deși am înțeles Cine este Dumnezeu Adevărat și ce vrea El de la noi și ne-am făcut ortodocși, parcă n-am înțeles pe deplin și n-am vrea să ne stricăm nici cu dracul de care ascultam până ce ne-am făcut ortodocși, nu cumva să fie ceva bun și prin învățăturile lui, de parcă ar putea avea lumina părtășie cu întunericul. Chiar dacă au mai existat și mai există nu numai cazuri singulare, dar chiar comunități întregi de creștini care au amânat și amână tăierea porcului până în a doua și chiar a treia zi de Crăciun, ceea ce a mai redus din caracterul păgân și ofensator la adresa Lui Dumnezeu al acestui obicei, adevărata soluție este renunțarea cu totul la el și mai ales la semnificațiile lui păgâne: cine vrea să taie și să tranșeze porcul, s-o facă în afara perioadei postului și măcar a celor trei zile de sărbătoare a Nașterii Domnului și fără să-i mai confere toate atributele ritualice.

  2. Vlad
    # 18 decembrie 2017 at 22:15

    Modul cum este scarificat si chinuit acest animal nevinovat este pur si simplu o barbarie si un gest inuman …de comuna primitiva.Cum faceau probabil civilizatiile vechi,needucate,care nu aveau acces la cultura si educatie,nu stiau citi si scrie..! Urat! Eu nu sunt de acord si astept sa ne modernizam,cizelam si sa ne educam…Oare se va intampla vreodata!?!?

    • redactor
      # 18 decembrie 2017 at 23:30

      Si vrei sa propui varianta cu impuscarea sau ce? Probabil crezi ca salamul și carnatii cresc prin copaci. Sau esti vegan, ca atunci se intelege de unde-i sclinteala.

Scrie un comentariu