Anglicanii din Scoția aprobă căsătoriile homosexuale
O mișcare istorică salutată de activiștii drepturilor gay poate provoca sancțiuni din partea a 80 de milioane de credincioși anglicani din lumea întreagă.
Anglicanii scoțieni au votat în proporție copleșitoare în favoarea căsătoriilor religioase ale cuplurilor gay. Mișcarea istorică aruncă confesiunea într-o coliziune potențială cu comunitatea anglicană globală riscând fracturi în interiorul său.
Votul sinodului general al episcopatului scoțian, este o premieră pentru anglicanii din Marea Britanie, fiind prima care aprobă căsătoriile gay, iar prima ceremonie de acest gen cel mai probabil va avea loc în această toamnă.
Mișcarea, ce ridică problema enoriașilor gay din Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord, se îndreaptă acum către Scoția pentru a li se permite să se căsătorească religios și a fost salutată de militanții drepturilor gay.
Legea canonică a fost schimbată, eliminând clauza doctrinară ce preciza că mariajul este între un bărbat și o femeie. O nouă clauză permite clericilor oficierea căsătoriilor persoanelor de același sex.
Decizia provoacă posibilitatea sancțiunilor din partea a 80 de milioane de credincioși anglicani. Anul trecut, episcopatul SUA a fost supus unor măsuri punitive la sfârșitul unei întâlniri a liderilor religioși ce a durat 4 zile în Canterbury. Au spus că acceptarea căsătoriilor gay din partea confesiunilor din SUA reprezintă „o abatere fundamentală de la credința și învățăturile predate de majoritatea provinciilor noastre pe tema doctrinei căsătoriei.”
Tradiționaliștii insistă că înțelesul literal al Bibliei privind căsătoria este acela că aceasta este o uniune pe viață între un bărbat și o femeie și că anglicani trebuie să se opună schimbărilor provocate de atitudinea socială sau presiunea culturală.
Imediat după votare, Gafcon, reprezentanții Anglicanilor conservatori din întreaga lume, l-au numit pe Andy Lines ca noul „episcop misionar” al Scoției. Postul oferă o alternativă în conducerea confesiuniii tradiționaliste Anglicane, în opoziție cu decizia sinodului.
Lines a spus într-o conferință de presă că biserica nu „are libertatea de a modifica cuvintele lui Dumnezeu” și că va oferi sprijin celor ce „vor dori menținerea autorității Bibliei.”
Jayne Ozanne, unul din liderii campaniei drepturilor LGBT din cadrul confesiunii anglicane din Marea Britanie, spunea:
„Sunt încântată că episcopia Scoției a ales să facă acest pas curajos și important în autorizarea căsătoriilor gay. Aceasta s-a făcut într-un mod grațios și lin, recunoscând viziunile diferite ale interpretărilor scripturii și este un model demn de urmat pentru alții.”
Vicky Beeching, altă luptătoare pentru drepturile gay a scris pe tweeter:
„Haide, comutitate a Angliei, avem nevoie să privești și să înveți de la pasul îndrăzneț al Scoției. Sperăm la această schimbare în curând.”
Arhiepiscopul Josiah Idowu-Fearon, secretar general al comunității Anglicane, spune că se aștepta ca decizia să fi fost dezbătută de arhiepiscopii Anglicani în Octombrie, la Cantebury. El a menționat:
„Sunt diferite puncte de vedere în privința căsătoriilor gay în sânul anglicanilor, dar aceasta așează ramura anglicană scoțiană într-un decalaj cu concepția majorității care consideră mariajul ca o uniune pe viață între un bărbat și o femeie. Aceasta este o deviere de la credința și învățăturile susținute de majoritatea provinciilor Anglicane pe doctrina căsătoriei.”
Un purtător de cuvânt al anglicanilor a declarat că decizia a fost o chestiune excusivă a episcopatului scoțian:
„Confesiunea Marii Britanii nu admite prin lege căsătoria cuplurilor homosexuale, iar învățăturile confesiunii din Marea Britanie rămân neschimbate. În orice caz, acesta este un subiect cu care confesiunea Marii Britanii își exprimă un real și profund dezacord. ”
Schimbarea canonului 31 referitor la solemnitatea sfintei căsătorii aprobată de episcopatul scoțian cerea (NT pentru legiferare), o majoritate de două treimi din fiecare secțiune a sinodului, episcopilor, clericilor și laicilor. Episcopii și laicii au votat 80 % pentru, iar clericii 67%. A eliminat clauza ce menționa că mariajul este
„o uniune fizică, spirituală și mistică dintre un bărbat și o femeie … și este o legătură sfântă, până la moarte instituită de Dumnezeu.”
Noua clauză menționează:
„în lumina faptului că sunt înțelegeri diferite ale naturii mariajului în această confesiune, nici un reprezentant religios al acestei confesiuni nu va fi obligat să oficieze orice fel de mariaj împotriva conștiinței sale.”
Liniile generale ale noului canon produs de episcopi înainte de votare menționa că problema căsătoriilor gay erau „un profund necaz”.
Noua poziție „nu alterează faptul că în sânul confesiunii a rămas o varietate de puncte de vedere privind mariajul”. Canonul revizuit
„permite clericilor care, în baza conștiinței lor, doresc nominalizarea să oficieze căsătoriile cuplurilor gay; și de asemenea permite celor care în baza conștiinței lor, nu vor dori nominalizarea de acest fel.”
Angajații și voluntarii comunităților religioase, precum paraclisierii, cântăreții și cei ce arnjează florile, ar trebui să li se permită libertatea de conștiință în a refuza participarea la ceremonii gay.
Propunând schimbarea, John Armes, episcop de Edinburgh, a spus sinodului:
„Nimănui nu i se cere să-și schimbe teologia privind căsătoria.” Noua doctrină a fost o recunoaștere oficială a diversității punctelor de vedere, a menționat el.
„Este doar permisivă, nu o directivă obligatorie.”
Ian Ferguson, al Aberdeen și Orkney, singura dioceză Scoțiană ce s-a opus schimbării pe timpul consultațiilor din ultimul an, a declarat:
„Acestea sunt cele mai triste și dureroase zile pentru noi … Suntem sfărâmați. Această mișcare schismatică … va provoca pagube serioase unității noastre.”
Membrii ai confesiunii „vor căuta poate, autorități episcopale alternative” a spus acesta.
Căsătoriile gay au fost legalizate în Scoția în anul 2014.
Arhiepiscopul plimbaret Gay din Vatican
Il Messaggero a publicat duminică un articol despre un prelat din Vatican anonim, care aparține unui „ordin religios important”, dar nu reușește să-și controleze „propriile dorințe sexuale în fața tinerilor”.
Potrivit lui Il Messaggero, arhiepiscopul își părăsește apartamentul în după-amiaza târzie și se invarte în jurul Porta Sant’Anna, intrarea principală în Vatican, pentru a se apropia de turiștii de sex masculin sau chiar de soldații italieni care păzesc intrarea.
Messaggero scrie că arhiepiscopul „provoacă o rusine mare pentru Papă”, care a fost informat despre acesta cu luni în urmă, dar care a optat pentru o atitudinea „nu judecați” homosexualii.