X

MMB profită de durerea unei familii îndoliate pentru a continua destabilizarea Schitului Orășeni, spre consternarea sătenilor

de Mihai-Silviu Chirilă

Vă invităm să ne urmăriți pe o altă pagină de Facebook, căci cea veche este inutilă fiind obturată de algoritmii lui Zuckerberg. Noua pagină poate fi accesată AICI.

După ce a eșuat în strategia de a prelua Schitul Orășeni și a-l pune la dispoziția ierarhilor părtași la erezia ecumenistă din Creta, cu ocazia manifestărilor dedicate canonizării Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, ocrotitorii Schitului, funcționarii MMB își fac din nou apariția în satul Orășeni, de data aceasta cu ocazia unui eveniment funerar, căruia îi acordă, prin simpla prezență a sfințiilor lor, o conotație legată de lupta crâncenă pentru înlocuirea preotului nepomenitor Ioan Ungureanu cu un preot pomenitor, în ciuda dorinței majorității sătenilor de a avea un preot care să nu se asocieze ereziei sinodului din Creta.

Cu o zi înainte de slujba dedicată Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, în parohia Schitul Orășeni s-a petrecut un eveniment trist: a trecut la Domnul fostul edil al localității, Ioan Aciobăniței, un om care a arătat respectul cuvenit pentru Sfânta Biserică și pentru efortul de clădire a colțului de rai care este parohia satului. Părintele Ioan a elogiat, în predica din ziua Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, personalitatea fostului primar și a informat poporul credincios cu privire la înmormântarea care urma să aibă loc în parohia lor.

Ceea ce ar fi trebuit să fie o înmormântare normală într-o parohie ortodoxă, s-a complicat, atunci când familia îndoliată i-a spus părintelui Ioan că la tristul eveniment și-au anunțat prezența foarte mulți dintre preoții pomenitori din zonă, care, cu o săptămână înainte, umblaseră prin sat, încercând să îi convingă pe oameni să se lepede de părintele Ioan și să îl accepte pe preotul înlocuitor impus de către Mitropolie.

Părintele Ioan Ungureanu le-a comunicat membrilor familiei celui trecut la cele veșnice că înmormântarea va avea loc în parohie, la biserica parohială, că nu se pune problema ca el să nu accepte înmormântarea unuia dintre enoriași, dimpotrivă, îi va acorda tot respectul cuvenit, dar i-a rugat să renunțe la invitații din rândul preoților pomenitori, invocând faptul că nu dorește ca acest trist moment să se transforme într-un nou episod de scandal, de genul celui de cu o săptămână înainte. Mai exact, părintele și-a manifestat îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca acei preoți, într-un număr foarte mare, să încerce o preluare abuzivă a Schitului, așa cum încercaseră să o facă înainte.

Pentru a dezamorsa situația, părintele a propus chiar ca înmormântarea să se facă în capela dedicată Sfinților Sila, Paisie și Natan, care, în urma unei decizii parohiale, a căpătat și utilitatea de capelă mortuară. Familia a insistat ca slujba să se desfășoare în biserică. În numele familiei, la discuția cu părintele Ioan s-a prezentat o rudă, preot pomenitor într-un sat din județul Suceava.

În cele din urmă, deoarece nu s-a renunțat la ideea participării preoților pomenitori, deși părintele Ioan a explicat faptul că nu există o rânduială care să impună ca slujba înmormântării să se facă neapărat în sobor și că niciun preot nu poate veni să slujească într-o altă parohie fără a fi invitat de preotul paroh, s-a decis ca slujba înmormântării să se facă la o biserică din apropiere, iar înmormântarea propriu-zisă să aibă loc în cimitirul satului. Parohia a pus la dispoziție groapa necesară în cimitirul parohial, praporii bisericii, a tras clopotele, așa cum cere ritualul.

În legătură cu modul în care a încercat să rezolve această situație foarte delicată, părintele Ioan a ținut să facă următoarele precizări pentru ortodoxinfo.ro:

“Pe lângă apelul din predica de alaltăieri, de asociere la durerea comună a parohiei, am oferit familiei îndoliate, pe lângă sprijin moral, seara la priveghi, și sprijin practic, prin faptul că am dăruit orice loc în cimitirul comunității parohiale pentru înhumare, fiind de față dimineața cu soția fostului primar în cimitir. Apoi am fost de acord să vestim prin tragerea clopotelor semnul durerii noastre de obște și am pus la dispoziția familiei praporii din biserica noastră parohială. Am fi făcut și prohodul în biserica parohială, conform Regulamentului BOR, numai că am fost refuzați sistematic de membrii familiei. Membrii comunității parohiale suntem cu toții alături de familia îndurerată și păstrăm respectul față de decizia familiei defunctului, deși suntem mâhniți și nedreptățiți de confiscarea acestei imagini publice funerare, făcută de oficialii BOR, care aduce astfel, prin abuz și intimidare, grave prejudicii morale și sociale satului și familiilor de bună credință ale acestuia”.

După ce părintele Ioan a participat în prima zi la priveghi, pe 16 mai, aseară, satul s-a umplut de preoți veniți din alte parohii, în fruntea lor aflându-se vicarul administrativ al MMB, preotul Marian Timofte, inspectorul bisericesc, preotul Florin Chirilă, și protopopul Lucian Leonte. Sosiți în mașina de la firma de pază cu care sătenii s-au obișnuit deja, oficialii MMB au fost foarte grijulii să nu fie filmați, au încercat să discute cu sătenii și să îi convingă să semneze niște hârtii, blocând accesul pe drumul public, apoi au participat la priveghi.

Părintele Ioan Ungureanu este preotul paroh al Parohiei “Schimbarea la Față” Schitul Orășeni. Din punctul de vedere al canoanelor 31 apostolic, 15 I-II și 3 de la sinodul al III-lea ecumenic, sfinția sa nu poate fi sancționat pentru oprirea pomenirii ierarhului părtaș la erezie, iar din punctul de vedere al regulamentelor de judecată bisericească procesul intentat părintelui, la fel de necanonic ca și sancțiunile, chiar mai necanonic, dat fiind că se judecă de către episcopul implicat direct în speță, contrar canonului 118 Cartagina, va începe cu adevărat doar atunci când toate procedurile vor fi corect îndeplinite, iar până acum au existat vicii de procedură, sesizate prompt de către părinte, dar persiflate, din păcate, de către părintele vicar administrativ, care, într-un interviu acordat presei, le-a numit “diverse pretexte pentru a nu veni la proces”1. Unul dintre aceste “pretexte” este și antepronunțarea părintelui vicar, care se pare că încă nu a aflat că despre un proces în derulare este indicat să nu te pronunți public, mai ales când ești o oficialitate, pentru a nu săvârși din eroare o antepronunțare, de natură a crea un nou viciu de procedură grav, sau, ca să folosim expresia sfinției sale, un nou “pretext pentru a nu veni”.

Pe lângă aceste reglementări canonice referitoare la statutul părintelui Ioan Ungureanu izvorât din lupta împotriva sinodului din Creta, sfinția sa rămâne paroh al acestei biserici și în baza dreptului inalienabil al poporului ortodox de a se pronunța asupra vredniciei preotului lor. Comentând canonul 36 apostolic, profesorul de Drept canonic Ioan N. Floca spune: “canonul se referă la rânduiala existentă în Biserica veche, conform căreia alegerea întregului cler (episcop, presbiter, diacon), se făcea prin participarea credincioșilor laici, care aveau dreptul să se pronunțe în mod liber pentru oricare dintre candidați sau să respingă pe oricare dintre ei2. Această rânduială se manifesta în cult prin întrebarea “Vrednic este?” și răspunsul poporului “Vrednic este”, dacă poporul era de acord cu această alegere. Cum preotul era ales pentru a locui și a sluji toată viața în parohia respectivă, rezultă că la venirea altui preot, poporul are același drept să stabilească dacă dorește sau nu să îl primească păstor pe cel trimis în locul fostului paroh. Poporul din Orășeni s-a exprimat de două ori în această privință, odată cu ocazia memoriului în care a spus că nu dorește alt preot decât pe părintele Ioan Ungureanu, iar a doua oară, atunci când MMB a adus ordinul de oprire de la slujire, pe care poporul l-a perceput ca pe o persecutare pentru apărarea de către părinte a dreptei credințe. MMB nu poate ignora pur și simplu voința poporului în această privință, fără a săvârși un grav abuz de conștiință.

Pentru că părintele Ioan Ungureanu este parohul de la Orășeni și nu și-a dat acordul ca preoții prezenți prin parohia sa să participe la slujba înmormântării fostului edil, se poate considera că toți acei preoți, inclusiv funcționarii MMB, au comis abaterea administrativă prevăzută de art. 40, alin. (1) din Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române, numită săvârșirea de slujbe liturgice în altă parohie fără încuviințarea preotului paroh, pentru care sancțiunile, în funcție de gravitatea faptei, sunt dojană arhierească sau destituire din slujirea clericală.

Prezența oficialilor MMB în parohie în fruntea preoților autoinvitați la acest eveniment trist a întărit temerea părintelui Ioan Ungureanu și a credincioșilor parohiei că motivul pentru care ei au ținut atât de mult să fie prezenți ar putea fi legat de o intenție a MMB de a profita de această înmormântare pentru a-și pune în aplicare planul de preluare a Schitului Orășeni și de impunere a unui nou preot paroh, pe care cei mai mulți din sat nu îl doresc acolo, în ciuda afirmațiilor neadevărate ale părintelui vicar administrativ, care a spus, tot într-o conferință de presă, în duhul art. 22 din documentul eretic Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, adoptat de sinodul din Creta, că în jurul părintelui se află “un grup restrâns de oameni cu atitudini extremiste”3, iar că restul de credincioși, până la 400, îl resping și îl critică.

De altminteri, scandalul a și fost pus în mișcare în această dimineață în presa botoșăneană, în care se anunță că părintele Ioan a refuzat să îl înmormânteze pe fostul primar și că la slujbă va participa… episcopul vicar Marian Timofte [sic!!!!], protopopul de Botoșani și mai mulți preoți4. Se poate presupune că prin prezența oficialilor săi la această înmormântare MMB încearcă adăugarea la dosarul părintelui Ioan a abaterilor pastoral liturgice prevăzute de art. 28, alin. (1), care pedepsește nesăvârșirea tainelor și ierurgiilor cu toată cuviința, și 31 din RACDIJBOR, care sancționează refuzul de a săvârși slujba înmormântării din motive pecuniare, ceea ce nu este cazul în această situație. Avem informații de la fața locului, potrivit cărora la înmormântarea care a avut loc ar fi  fost chemate toate televiziunile locale botoșănene, pentru a filma alaiul de 15 preoți, condus de către părintele vicar administrativ și de către părintele inspector bisericesc. Potrivit unor relatări, se pare că în cursul zilei s-ar fi răspândit și zvonul mincinos că părintele Ioan ar fi oprit credincioșii din parohia sfinției sale să meargă la acest eveniment.

La începutul anului, preotul paroh a înaintat MMB un memoriu, semnat de 339 de credincioși din 400, câți zice părintele vicar administrativ că are parohia, în care aceștia cereau ca la biserica lor să se săvârșească slujbe ortodoxe fără pomenirea ierarhului părtaș la erezia ecumenistă legiferată în Creta, până când acesta se va lepăda de erezia pe care a acceptat-o la acel sinod.

Dumnezeu să îl ierte pe robul lui Dumnezeu Ioan, trecut la Domnul!

Reclame

Sistemul vrea să ne reducă la tăcere! Sprijiniți OrtodoxINFO!

Ne străduim să menținem viu acest site și să vă punem la dispoziție informații care să facă lumină în provocările pe care le trăim. Activitatea independentă a OrtodoxINFO funcționează strict cu ajutorul cititorilor, din acest motiv vă cerem acum ajutorul. Ne puteți sprijini printr-o donație bancară sau prin PayPal, completând formularul de mai jos.



Mulțumim celor care ne-au ajutat până acum!

7 comentarii

  1. Doamne, oare pana unde va merge rautatea asta a MMB? Doamne nu ne lasa pe noi pacatosii! Doamne apara-l pe Pr Ioan si toti credinciosii dreptmaritori!

  2. Când învestim multă încredere în cineva, uneori o încredere totală, când „semnăm un cec în alb” și ne punem viața/sufletul necondiționat în mâinile cuiva, și apoi constatăm că am fost înșelați/mințiți, e greu de acceptat/suportat această situație. De aceea există o inerție în acceptarea realității care ne izbește frontal și brutal. Totuși, urmărind istoricul activității ierarhilor din ultimii ani, au existat atâtea dovezi clare de acceptare individuală a ecumenismului, fără ca nimeni să tragă vreun semnal de alarmă sau să facă ceva concret în privința asta, astfel încât nu ar fi trebuit să fie pentru NIMENI de mirare ce s-a întâmplat în Creta. Creta a fost consecință „firească” și o legitimare oficială a ceea ce se întâmpla de mult timp în biserică „pe persoană fizică”.

  3. Oricât de dureros ar fi, e mai bine că în Creta s-au separat apele și s-au clarificat lucrurile, adică cine și de partea cui e și pe cine slujește.

  4. “DE CERCETAREA TA, DUMNEZEULE LUI IACOB, AU INCREMENIT CALARETII PE CAI. TU INFRICOSATOR ESTI SI CINE VA STA IMPOTRIVA MANIEI TALE?” …

Dă-i un răspuns lui Raluca Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button